X
Annons
X
Recension

Chiharu Shiota, ”The distance” Lätt att bli fångad i spindelkvinnans nät

Den japanska konstnären Chiharu Shiota har gjort ett snabbt internationellt genombrott. Nu är hon dubbelt aktuell i Sverige – på Göteborgs konstmuseum och i Wanås. I skulpturparkens grönska ser Anna Nittve även ett imponerande verk av Katarina Löfström.

Likt en spindelkvinna skapar Chiharu Shiota komplexa verk av många mil garn. Hennes verk ”Everywhere” på Wanås Konst är ett slags tredimensionellt nät. Foto: Mattias Givell
Läs mer om Vårens konstutställningar 2018

Det är något alldeles särskilt med Wanås skulpturpark. Där öppnar sig nya perspektiv för både konstnärer och besökare.

Det händer när det förtrollande vackra, vita slottet oväntat uppenbarar sig djupt inne i Göingebygdens svårbrukade landskap. Det sker när skönhetsupplevelsen störs av insikten om att det var dåtidens feodala ordning som möjliggjorde uppförandet. Likaså uppfattar man lugnet och friden på platsen som bedräglig när man erinrar sig alla de strider som under århundradena har utkämpats där.

Likt en spindelkvinna skapar Chiharu Shiota komplexa verk av många mil garn. Hennes verk ”Everywhere” på Wanås Konst är ett slags tredimensionellt nät.

Foto: Mattias Givell Bild 1 av 6

Katarina Löfström, ”Open source (cinemascope)”, 2018, metallställning, paljetter, nät.

Foto: Mattias Givell Bild 2 av 6

Katarina Löfström, ”Open source (cinemascope)”, 2018, detalj.

Foto: Mattias Givell Bild 3 av 6

Chiharu Shiota, ”Relationality”, 2018, pulverlackerat stål.

Foto: Mattias Givell Bild 4 av 6

Chiharu Shiota, ”The distance, 2018, installationsvy på Göteborgs konstmuseum.

Foto: Hossein Sehatloy Bild 5 av 6

Chiharu Shiota, ”Becoming painting”, 1994.

Foto: Chiharu Shiota Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X