X
Annons
X
Krönika

Madelaine Levy: Låt oss skapa ett modernt bildningsideal

På senare år har bildning blivit något av ett bespottat begrepp. Det associeras till gamla tiders kanon, vilken dominerades av vita förmögna män, och till mäktiga institutioner som cementerar sin position genom att föra vidare en viss typ av kunskap. I debatten om skolan är bildning på samma gång onödigt flummigt (det leder inte till konkreta resultat som kommer eleverna till gagn på arbetsmarknaden) och alltför auktoritärt (det tar inte hänsyn till vad barnen själva helst vill lära sig).

I en insiktsfull essä i julinumret av den amerikanska tidskriften Harper’s Magazine försöker romanförfattaren Caleb Crain nyansera den negativa bilden av gamla tiders bildningsideal. Han skriver bland annat om en före detta nunna som arbetade på biblioteket i staden där han växte upp och som brukade stämpla sina favoritböcker med falska utlåningsdatum i förhoppningen att de, trots bristande popularitet, skulle undkomma ledningens utrensningar. Som Crain ser det var hon och alla andra som utifrån personlig övertygelse rekommenderade konstnärliga verk till sina medmänniskor med och skapade sin tids kanon.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X