Annons
X
Annons
X
Kultur
Krönika

Erica Treijs: Låt oss få betala för kvalitetspodd

(uppdaterad)

Ge mig en knapp så jag kan betala för att få lyssna på en svensk podd med kvalificerat innehåll! 2013 är poddradions år – men måste allt vara gratis?

Daniel Golling, tidigare chefredaktör för tidskriften Form, och kuratorn Gustaf Kjellin har just lanserat sitt senaste projekt – poddradion ”Summit”. Ett seriöst snackforum med plats för långa samtal om arkitektur och design. Herrarna Golling och Kjellin är lågmälda och kunniga. När de oavsiktligt talar i munnen på varandra, reagerar de reflexmässigt med ett reptilsnabbt ”förlåt”.

Vi lyssnare får spetsa öronen för att ta in berättelsen om den vertikala slummen i form av Torre David, ett höghus i Caracas i Venezuela som annekteras av invånare som gjort huset till sitt. Ta del av berättelsen om klädföretaget Marni som lät fångar skapa en möbelkollektion och sedan möta Sveriges främsta inredningsarkitekt med fäbless för att sätta piff på finkrogar – Jonas Bohlin. ”Summit” är förvisso mest en ”taltidning”, som knappast utnyttjar radiomediets fördelar (annat än till raspiga telefonintervjuer och skramligt bakgrundsljud), men väl ett lågprisprojekt med ambitioner.

Annons
X

När konsthallen Magasin3 sätter tre professorer vid samma bord för att bland annat tala om den internationella konstscenens utveckling i internationaliseringen, är språket engelska och produktionen proffsig. Det är produktionsbolaget Filt som ligger bakom det inspelade snacket. Filt, som förutom kommersiella projekt som Magasin3:s ”Artpod” även håller i spakarna bakom SR-radioprogram som ”Kropp och själ” och ”Stil”.

Att det är podradio som gäller för tillfället har knappast undgått någon med öra för samtiden. Samtidigt har inte heller denna ”nya” kanal en fungerande finansieringsform. Några av dessa radiopratare har lyckats få sponsorer, som Alex Schulman och Sigge Eklund. Tidigare var det ett blöjföretag som la stålar på dessa småbarnspappors framfart i etern, nu ett stort försäkringsbolag. Men att företag vill förknippas med framgångsrika mediala projekt (Alex och Sigge har 200000 lyssnare per vecka enligt egen utsago) är knappast något nytt. Heller inte att tid, kunskap och eftertanke i produktionsfasen i princip alltid gör att kvaliteten på slutprodukten ökar. Det är tack vare kunniga medverkande som både ”Artpod” och ”Summit” är värda att lägga ett öra på. På andra kanten drar herrarna Schulman och Eklund storpublik med underhållande pladder (även på Spotify) och är lysande i sin banala genre.

Men är det inte idiotiskt att ett nytt format inte ens försöker leta nya finansieringsformer? Visst, för Magasin3 handlar det om marknadsföring och att själv påverka innehållet i det mediala bruset, men för de allra flesta som nu harklar sig och talar ut i den egna podden så kommer det att bli några få program innan den bistra verkligheten hinner ikapp.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Erica Treijs är reporter och mediekrönikör i SvD.
    erica.treijs@svd.se

    Senaste krönikorna på SvD Kultur

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X