Annons

Hillevi Hellberg:”Låt mig röra vid ditt hår”

Mäns och kvinnors hårsvall har alltid varit närvarande i konsten och ­litteraturen, men kring förra sekelskiftet blev konstnärer och poeter särskilt intresserade av ­motivets erotiska potential. Två nya böcker ­åskådliggör hårsvallets ­särskilda laddning under denna tid.

Publicerad
Den bibliska mytens Lilith sägs ha ­varit Adams första hustru och förknippas ofta med frestelse och död. I den prerafaelitiske konstnären Dante Gabriel Rosettis tolkning ”Lady Lilith” från cirka 1872–73 framställs hon med ett tidstypiskt stort och levande hårsvall.
Den bibliska mytens Lilith sägs ha ­varit Adams första hustru och förknippas ofta med frestelse och död. I den prerafaelitiske konstnären Dante Gabriel Rosettis tolkning ”Lady Lilith” från cirka 1872–73 framställs hon med ett tidstypiskt stort och levande hårsvall.

Att framhålla det kvinnliga ­hårets erotiska laddning är knappast en djärv tankefigur. Genom historien och i vitt skilda kulturer har kvinnans lockar ordnats eller dolts ­under slöjor och hucklen. Den som frivilligt eller av tvång vänt sig från världen – den religiösa nunnan eller den kvinnliga brottslingen – har fått det avklippt. Det lösa, utsläppta håret har å andra sidan förknippats med hemmets privata sfär: med sänggående och sexualitet – och i det offentliga rummet: med falhet och prostitution.

Den bibliska mytens Lilith sägs ha ­varit Adams första hustru och förknippas ofta med frestelse och död. I den prerafaelitiske konstnären Dante Gabriel Rosettis tolkning ”Lady Lilith” från cirka 1872–73 framställs hon med ett tidstypiskt stort och levande hårsvall.

Bild 1 av 3

Den franske läkaren Jean-Martin Charcot fotograferade sina patienter som vårdades för hysteri på sjukhuset La Salpêtrière i Paris under andra halvan av 1800-talet.

Bild 2 av 3

Franz Stucks berömda tolkning av av den ormbehårade Medusa från 1892.

Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons