Annons
X
Annons
X

Linda Nordlund: Låt lärarna vara lärare

Det förekommer att föräldrar hotar lärare som inte ger deras barn godkända betyg. Allt fler skolor inför nu uppförandekoder för föräldrar.
Det förekommer att föräldrar hotar lärare som inte ger deras barn godkända betyg. Allt fler skolor inför nu uppförandekoder för föräldrar. Foto: Jessica Gow/TT

Är medelklassföräldrar ett arbetsmiljöproblem? Det låter så när man läser den senaste veckans skoldebatt: ”Det har hänt att föräldrar ställt lärare mot väggen och ställt krav på hur vi ska sköta våra jobb, vilket resulterat i att lärare brutit ihop” sade Engelbrektsskolans rektor, Tomas Hultquist, till DN (11/3). ”Eleven färgades av sina föräldrar och ifrågasatte mig i allt. Jag spydde på väg till skolan varje dag. Jag trodde att jag var gravid men det var ren stress” berättade Linda Josefsson Hedtjärn, högstadielärare i Vetlanda, för Expressen (13/3).

I en uppmärksammad krönika i Lärarnas tidning (8/2) beskrev läraren Karin Nygårds det som en chock att komma från Rinkeby till en skola i det välbärgade Hammarby sjöstad. Skillnaden? Elevernas lättja, och bristande respekt när läraren säger ifrån för att hålla ordning. ”Visst hade jag elever som var svåra att motivera i Rinkeby, men generellt var drivet mycket större. Sa jag åt dem att göra om något, så gjorde de det. I Sjöstaden möttes jag av ’jag orkar inte’.”

Tillbaka till Vetlanda. Expressen får vara med vid ett av Josefsson Hedtjärns utvecklingssamtal, där en förälder ifrågasätter att femtonåringen får ett lägre betyg än i sjätte klass. Det borde ha åtgärdats tidigare, tycker hon.
Eleven själv avfärdar erbjudandet om extrahjälp efter skoltid. Onsdagar är nämligen enda dagen hon slutar tidigt. Signalen från föräldrarna är glasklar: ”Det är hennes jobb att se till att du lär dig”.

Annons
X

Denna inställning till lärarens och elevernas respektive roller är inte ny, men den är rejält kontraproduktiv.
”Att lära” är ett verb av en anledning. Det krävs ansträngning för att bemästra både algebra och alfabet. Lärarens roll är att handleda eleven i lärandet – inte att skedmata ungarna med kunskaper.

Att göra om, att nöta, att försöka igen och igen kan vara tråkigt. Men för att bli riktigt duktig på något måste man både ägna många timmar åt att öva – och göra det på rätt sätt.
Det handlar om att inse sina svagheter och lära av sina misstag, enligt professorn i psykologi, K Anders Ericson, vars forskning ligger bakom den populära 10 000-timmarsteorin. Han menar att hans forskning har missförståtts – det räcker inte med att nöta i tusentals timmar för att bli världsbäst, man måste få handledning av en lärare för att jobba på sina svagheter och upptäcka de bästa inlärningsmodellerna (DI 2/3).

I skolan är förvisso inte målet att alla ska bli världsbäst (även om det vore roligt att se Sverige toppa PISA-mätningarna i andra kategorier än skolk och stök). Men Ericsons insikt om hur viktig läraren är, borde vara en uppmaning att visa yrkeskåren respekt.

I Stockholms kommun rekommenderar utbildningsförvaltningen att skolorna tar fram uppförandekoder – för föräldrarna. Engelbrektsskolan på Östermalm har följt rådet. Föräldrar förväntas tala positivt om skolan hemma och intressera sig för barnens skolarbete, känna till schemat och inte ringa under lektionstid. Men Tommy Lindström, ordförande i Föräldraalliansen i Stockholms stad, är missnöjd: ”skolan ska inte uppfostra föräldrar, det är inte det den är till för” (DN 11/3).
Nej, skolan ska inte vara en uppfostringsanstalt – varken för barnen eller deras vårdnadshavare. Men om de kräver så mycket av lärarens uppmärksamhet att det går ut över undervisningen, är det verkligen för mycket begärt att föräldrarna ska ta ett steg tillbaka?

Annons

Det förekommer att föräldrar hotar lärare som inte ger deras barn godkända betyg. Allt fler skolor inför nu uppförandekoder för föräldrar.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X