Annons

”Låt inte p-avgifter bli en extra inkomst”

P-avgifterna ska vara ett styrmedel för trafiken – inte ett sätt för kommunerna att tjäna pengar, skriver Jan Söderström.
P-avgifterna ska vara ett styrmedel för trafiken – inte ett sätt för kommunerna att tjäna pengar, skriver Jan Söderström. Foto: Henrik Isaksson/TT, Anders Wiklund/TT

Är det rimligt att p-avgifter och p-böter blir en extra skattekälla för kommunerna? Den frågan ställer trafikexperten Jan Söderström, som skriver att Stockholm har fått in 1,3 miljarder kronor i sådana intäkter ifjol.

Under strecket
Publicerad

Att Polisen som myndighet inte får någon del av de intäkter som fortkörningsböter genererar är en utmärkt ordning, sådana böter går som helhet rakt in i statskassan. Risken vore annars att Polisen skulle prioritera att bötfälla fortkörare för att stärka sin egen budget istället för att jaga gängkriminella. En vägledande princip i ett rättssamhälle bör alltså vara det inte ska finnas några incitament för den ansvariga organisationen att tjäna egna pengar på att bötfälla fler och tänja på lagstiftningens syfte.

Men är det då rimligt att kommunerna både har makt att bestämma p-avgifter och felparkeringsavgifter, att anställa ett valfritt antal p-vakter och att kassera in hela intäkten till den egna kommunens budget?

Annons
Annons
Annons