Låt er inte luras av elbilens yttre

Inte världens mest futuristiska elbil. Men praktisk och rymlig.
Inte världens mest futuristiska elbil. Men praktisk och rymlig. Foto: Anders Wiklund/TT

Utvecklingen går fort i bilbranschen just nu. Framför allt när det gäller elbilar. Därför känns Kia e-Niro lite bedagad redan efter två år. Men den håller fortfarande ställningen som klassens (el)ljus.

Under strecket
Publicerad

En liten blygsam bildskärm informerar om det mesta man behöver veta. Bland annat avståndet till närmaste laddstation. I övrigt ”gamla hederliga” knappar och rattar.

Foto: Anders Wiklund/TT

Bagageutrymmet sväljer drygt 1 400 liter när bakre ryggstödet fälls.

Foto: Anders Wiklund/TT

Laddkontakten ansluts i fronten.

Foto: Anders Wiklund/TT

Kia e-Niro smälter in i vardagstrafiken. Men låt er inte luras – den här bilen klår det mesta i sin klass.

Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Foto: TT
Annons

Vi körde Kia e-Niro vid lanseringen 2018 och imponerades redan då av räckvidden på el och den lätthanterliga instrumenteringen. Även om den uppdaterats några varv sedan dess är den inte alls lika futuristisk som exempelvis VW ID.3 eller Tesla Model 3. Om utveckling främst handlar om färre knappar och allt större och mer komplicerade pekskärmar är Kia e-Niro rejält på efterkälken.

Men i stället har den längre räckvidd, är rymligare, mer praktisk och mer lättanvänd än de flesta konkurrenterna i den här elektrifierade klassen – och oftast också billigare.

Annons
Annons
Annons