X
Annons
X

Forskare: Låt cyklarna ta över gatorna i våra städer

Framtidens städer skulle kunna känne­tecknas av hela ­gator som blivit grönområden, breda cykel­banor och nya uteserveringar. De nya städerna kommer att erbjuda nya affärs­möjligheter när det blir mer attraktivt att vistas i staden, skriver forskarna Stefan Gössling och Jan Henrik Nilsson.

Andelen resor med ­cykel i europeiska städer varierar från 2 procent i London till mer än 60 procent i nederländska Groningen, skriver Stefan Gössling och Jan Henrik Nilsson.
Andelen resor med ­cykel i europeiska städer varierar från 2 procent i London till mer än 60 procent i nederländska Groningen, skriver Stefan Gössling och Jan Henrik Nilsson. Foto: Emma-Sofia Olsson

Många städer i Europa befinner sig mitt i en transportrevolution. Privatbilen börjar förlora positionen som det dominerande transportmedlet i urbana mil­jöer, bilen börjar helt enkelt bli omodern. Det som en gång var den viktigaste prylen och identitetsmarkören har blivit en belastning. Den passar inte en flexibel uppkopplad modern livsstil. Framför allt unga människor verkar undra varför de ska behöva ta körkort eller ha egen bil. Vem vill behöva tänka på försäkringar, repara­tioner, besiktning, däckbyte, tankning och parkering, när man kan beställa en resa när man behöver den? 

Andelen resor med ­cykel i europeiska städer varierar från 2 procent i London till mer än 60 procent i nederländska Groningen, skriver Stefan Gössling och Jan Henrik Nilsson.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 2

Stefan Gössling och Jan Henrik Nilsson

Foto: Birger Lallo, Patrik Hekkala Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X