Annons
X
Annons
X

Lastade för att få jobbet gjort

Tidigt på morgnarna ser man dem svärma; De små skåpbilarna oftast körda av hantverkare på väg till eller från sina uppdrag. I försäljningsstatistiken står de här bilarna för nära 15 procent av den totala bilförsäljningen.

Citroën Berlingo, VW Caddy och Renault Kangoo.

Citroën Berlingo, VW Caddy och Renault Kangoo. Foto: INGVAR KARMHED

Vi har testat tre av de populäraste hantverkarbilarna, som trots att de slåss om samma kunder har olika karaktärer och priser. Citroën Berlingo fick vara basbilen med en standardmotor (diesel, förstås), standardutrustad och kraftöverföringen via koncernens ”robotiserade” automatlåda.

Lyxbilen i gänget är Volkswagen Caddy med 140 hästars dieselmotor, DSG-låda, navigation och fyrhjulsdrift.

Framtiden får representeras av Renault Kangoo Z.E, en helelektrisk bil med en räckvidd som påstås vara hela 17 mil på en laddning. Renault är dock inte ensam om att erbjuda eldrift i sina transportbilar. Också Ford Transit Connect finns med eldrift och fler lär följa. Fördelarna med eldrift är tydliga i den här typen av bilar.

Annons
X

Utbudet av små transportbilar är stort och det illustrerar den stora efterfrågan. I fjol såldes det över 40000 småfraktare i Sverige. Egenföretagande hantverkare och bilbud är den huvudsakliga marknaden vilket också visar på skillnaden i behov. Vilken bil man väljer beror alltså i hög grad på hur den ska användas. Vi avstår därför från att utse någon segrare i testet.

NILS OLOF OLLEVIK om Volkswagen Caddy

Sällskapets lyxbil (nåja) Volkswagen Caddy är med den drivlina vi testat en stadig pjäs och i känsla lik en vanlig Volkswagen Polo. Skåpet är lättlastat med rejäl känsla i båda bakdörrarna och sidodörren.

Olastad är Caddyns chassi hårt och man får passa sig vid hårda inbromsningar då bakdelen har en tendens att lätta från vägen. Med last är Caddyn stadigare och till stabiliteten bidrar förstås fyrhjulsdriften.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Fyrhjulsdriften kanske kan ses som onödig på en liten bil som i första hand ska vara praktisk. Men faktum är att det räcker med att köra ut på en våt gräsmatta där en vanlig framhjulsdriven bil snabbt gräver ner sig för att man ska uppskatta Caddymotorns vridmoment och fyrhjulsdriften. Det räcker med några sådana äventyr för att extrakostnaden har lönat sig.

    • Motor/växellåda

    Tvålitersmotorn är i sig en utmärkt motor, både snabb och ganska tyst. I en transportbil som Caddy är den nästan väl stark, särskilt om bilen mestadels används i stadstrafik och på korta sträckor. DSG-lådan är lite av överkurs men fyrhjulsdriften är mer motiverad.

    BETYG: 4 av 6

    • Ekonomi/miljö

    3 Med den starka motorn, fyrhjulsdrift och DSG- låda är Caddyn ingen billig bil. Den är också ett riktigt litet miljömonster som släpper ut över 170 gram koldioxid per kilometer. Dock ska sägas att det finns enklare varianter som är både billigare och mer miljövänliga.

    BETYG: 3 av 6

    • Användbarhet

    Rymligt och lättlastat skåp som tar en europapall (1200 X 800 mm) mellan hjulhusen. Skåpvolymen 3,2 kubikmeter är okej, men inte mer. Sex lastöglor håller lasten på plats. Dörröppningarna räcker gott till. Dörrarna kan ersättas med en baklucka.

    BETYG: 4 av 6

    • Säkerhet

    Caddyn har fyra stjärnor av fem i EuroNcaps säkerhetstest. Det räcker inte trots att bilen i övrigt har ABS, ASR (antispinnreglering) samt ESP med släpvagnsstabilisering. Många tillbringar mer tid i sin transportbil än i familjebilen och då kan man begära att de ska vara lika säkra.

    BETYG: 4 av 6

    • Helhet

    Volkswagen Caddy utrustad med fyrhjulsdrift och DSG-låda är en mycket praktisk personbil, men så kostar den därefter. Fyrhjulsdriften kan annars komma väl till pass på vintern och på byggen. Däremot är det skam att säkerheten inte kan mäta sig med en vanlig personbil.

    BETYG: 4 av 6

    THERESE LARSSON om Citroën Berlingo

    Först börjar jag nästan fundera på om det är läge att skicka tillbaka körkortet. Citroën Berlingo rycker något helt fruktansvärt och jag är glad att jag sitter ensam i bilen. Det tar ett litet tag, sedan lär man sig att parera automatlådans växlingar hyfsat, även om det aldrig slutar rycka helt.

    Då kommer nästa upptäckt, avsaknaden av backspegel och det faktum att hela lastutrymmet är täckt gör att döda vinkeln är gigantisk. Vilket blir tydligt när jag ska ner i Svenska Dagbladets garage. Från Klarabergsviadukten går färden ner i en tunnel, väl av påfartsramppen är det dags för filbyte på Klarastrandsleden och trots att jag kör och stirrar på den inre filen i 7–8 sekunder – så ser jag inte taxin som ligger innanför. Tack och lov krockar vi inte, men det var nära ögat.

    • Motor/växellåda

    Automatlådan är det sämsta jag träffat på i modern tid och har på redaktionen smeknamnet ”ryckomat”. Det gäller att parera ryckigheten med att släppa på gasen, och då har bekvämligheten med automat försvunnit. Seg motor, men går fint när man kommit upp i hastighet.

    BETYG: 2 av 6

    • Ekonomi/miljö

    Med vår testmodell är man nästan nere på miljöbilsnivå i koldioxidutsläpp, vilket drar upp betyget. Att dieselförbrukningen är på under en halv liter milen är föredömligt lågt för en så här stor bil. Berlingo är billigast i testet, men man får bara det mest basala för pengarna.

    BETYG: 4 av 6

    • Användbarhet

    Visst Berlingo är klent utrustad, men å andra sidan har den det mesta en hantverkare behöver. Fack för pärmar mellan sätena, en ficka för ordrar ovanför framrutan och gott om fiffiga utrymmen för andra pryttlar. Skåpvolymen är 3,3 kubikmeter.

    BETYG: 5 av 6

    • Säkerhet

    Inte heller Citroën Berlingo fick mer än 4 stjärnor av 5 av Euro Ncap när bilen krocktestades. Dessutom är hela sidan på bilen en enda död vinkel och eftersom sikten bak är obefintlig blir det ibland nästan obehagligt att byta fil.

    BETYG: 2 av 6

    • Helhet

    Sammantaget är det här ändå en rätt trevlig bekantskap. Lastrutrymmet baktill är generöst, man sitter skönt och högt och bilen gör det den ska. Men välj för guds skull den manuella växellådan, och var uppmärksam på döda vinkeln.

    BETYG: 3 av 6

    JONAS FRÖBERG om Renault Kangoo

    Renault Kangoo är en gammal klassiker i Sverige och lanseras under våren i elversion – Kangoo ZE. Elmotorn är på 44 kilowatt eller 60 hästkrafter och batterierna laddas i ett vanligt vägguttag.

    Lastutrymmet är detsamma som på dieselversionen, 3,5 kubikmeter, vilket är godkänt. Grundpriset 202300 kronor plus moms får anses som acceptabelt för en elbil. Batterierna måste hyras för 750 kronor i månaden – vilket innebär två saker: man tar ingen risk för tokdyrt havererat batteri, men får dyr månadskostnad.

    Batterierna laddas på drygt 11,5 timmar i ett vanligt voltsuttag med 2 kW laddstyrka, på sju timmar på speciella laddstationer med 3 kW laddstyrka. Det tar med andra ord lång tid. På papperet kan man åka 17 mil – men räkna ner mot 11–12 mil i ryckig stadsmiljö. Då gäller det att man inte har högre dagsbeting – och kan ladda hela natten.

    • Motor/växellåda

    Det är lustigt: Kangoo ZE har bara 60 hästkrafter och viner upp till 100 kilometer i timmen på över 20 sekunder. Ändå känns den snärtig och rapp tack vare full kraft från 0 varv per minut. Växellådan är av typen steglös automat.

    BETYG: 4 av 6

    • Ekonomi/miljö

    I nuläget får tjänstebilsförare 40 procent lägre förmånsvärde för en elbil – men bara fram till utgången av 2013. Men grundpriset är relativt låg. Det så kallade abonnemanget på batteriet kostar dyra 750 kronor i månaden.

    BETYG: 4 av 6

    • Användbarhet

    Genom att batterierna ligger under bagageutrymmet påverkas inte lastutrymmet. I nio fall av tio fungerar det att ha en räckvidd på runt 15 mil för den här typen av bilar.

    BETYG: 4 av 6

    • Säkerhet

    Oj då. Renault Kangoo testades 2008 i Euro Ncap och fick bara 4 stjärnor av 5 möjliga i deras krocktest. Dessutom undrar man stilla: Vad händer om en långtradare brakar in i akterdelen och krossar det känsliga litiumjonbatteriet?

    BETYG: 2 av 6

    • Helhet

    Den är plastig och egentligen inte bättre än de andra, men eldrift på en hantverkarbil känns optimalt. Man kan räkna hem den ekonomiskt genom låg milkostnad och skattebefrielse. Den är smidig att köra med max kraft redan från 0 varv per minut.

    BETYG: 4 av 6

    Annons
    Annons

    Citroën Berlingo, VW Caddy och Renault Kangoo.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 1 av 12

    Citroën Berlingo.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 2 av 12

    Renault Kangoo.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 3 av 12

    VW Caddy.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 4 av 12

    Citroën Berlingo.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 5 av 12

    Renault Kangoo.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 6 av 12

    VW Caddy.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 7 av 12

    VW Caddy.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 8 av 12

    Renault Kangoo.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 9 av 12

    Citroën Berlingo.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 10 av 12

    Citroën Berlingo, VW Caddy och Renault Kangoo.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 11 av 12

    Citroën Berlingo, VW Caddy och Renault Kangoo.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 12 av 12
    Annons
    X
    Annons
    X