X
Annons
X
Recension

Läsäventyr i det stora formatet

Efter en mellanbok är Jan Kjærstad tillbaka med en roman som syftar till att hitta mönster i en kaotisk informationsmängd. Metoden är som tidigare att låta en rad skimrande historier spegla sig i varandra - Kjærstads beundrare lär inte bli besvikna, skriver Johan Lundberg.

Efter sin förra roman, ”Tecken till Kärlek”, vilken var något av en mellanbok i författarskapet, har Jan Kjærstad med sin nyutkomna tegelstensroman, Kungen av Europa, återvänt till det riktigt stora formatet. I likhet med hans imposanta trilogi från 90-talet, om mediefenomenet Jonas Wergeland, har ”Kungen av Europa” som syfte att fånga ett tidsskede - att utgöra ett bokslut över en epok i i synnerhet Norges historia. Detta gör att Kjærstad - tillsammans med Monika Fagerholm - från svenskt perspektiv fortsätter att fungera som substitut för den stora blottläggningen av samtiden som lyst med sin frånvaro i svensk nutidsprosa.

Problemet med Kjærstads nya roman är bara att det blir lite för mycket av det goda, och alltför mycket favorit i repris. "Kungen av Europa" behandlar egentligen samma tidsepok som Wergeland-trilogin, och den gör det med nästan exakt samma formspråk. Så Kjærstads beundrare lär inte bli besvikna.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X