Annons
X
Annons
X

Läsambassadören: Tror på mikrosammanhang

Det krävs ett läsande samhälle för att skapa läslust hos barn och unga. Bokstavligt talat. Ta med boken på bussen och visa att du läser. Det är budorden från Sveriges nya Läsambassadör, Anne-Marie Körling.

Anne-Marie Körling är Sveriges nya Läsambassadör.
Anne-Marie Körling är Sveriges nya Läsambassadör. Foto: Stefan Tell

Vad är det egentligen som gör att vissa läser medan andra inte gör det? Det finns så klart många olika orsaker – vilket också innebär att det inte finns några enkla lösningar när man vill öka läs- och skrivförståelsen hos befolkningen. Men det betyder inte att man inte ska försöka – ett motto som Sveriges nya Läsambassadör, Anne-Marie Körling, lever efter. Hon tog över uppdraget från Johanna Lindbäck i höstas och ska under de närmaste två åren ”verka för att barn och unga, oavsett bakgrund, ska få lika möjligheter att nå litteraturen”.

**Hur ser man till att alla barn får lika möjligheter? **

– Rent konkret måste det finnas böcker där barn är. Men först måste vi vuxna bilda oss en uppfattning om vad litteratur betyder för vårt samhälle, förstå vad läsningen betyder för oss.

Annons
X

Jag tror på många mikrosammanhang snarare än att vi pratar stort och yvigt om ”nyttan” med läsning.

– När jag sitter på flyg och bussar räknar jag hur många som läser. Många läser på mobilen, men få sitter med böcker. Men vi behöver visa att vi läser för barnen härmar oss. Ofta får jag frågan ”varför läser du?” av elever som ser mig sitta med en bok och jag säger ibland att jag inte vet, för det kan vara svårt att svara på. Då vill de ta reda på det själva. Jag tycker om tanken på att vi är många som skapar läsare, och vi har ett läsansvar allihopa.

Vad har läsningen för betydelse för dig?

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Jag har lärt mig att böcker ger mig upplevelser. Och har man inte haft den upplevelsen är nog inte böcker särskilt spännande, då är att risken att man inte ser vad man får ut av det. Det gäller att skapa många vägar in i läsningen. Man måste ta barn till platser där böcker finns, biblioteket, bokhandeln, ta in böcker i klassrummet. Då visar vi att boken har ett värde.

    Tips på hur man väcker läslusten?

    – När jag var lärare högläste jag för eleverna tre minuter varje lektionsstart. Det är så enkelt. Börja lektionen med att högläsa, det ger dem både språket och väcker nyfikenhet. Det spelar ingen roll vad du läser, läs högt ur en forskningsrapport, Emil i Lönneberga, en ungdomsroman, eller låt eleverna välja. Det inkluderar även dem som inte kan läsa själva och skapar något att samlas runt. Ha böcker med dig till mötet med eleverna, de kommer att fråga om dem.

    Varför är det viktigt att kunna läsa?

    – Det blir tragiskt för den som kommer efter i läsningen för allt är textburet i samhället. Det är det första man ska göra i skolan, kolla bland eleverna: kan de läsa? Och kan de inte det ska man sätta in omedelbara åtgärder. Det är vårt samhällsansvar, och på en individnivå en rättighet.

    Vad kan enskilda lärare eller föräldrar göra?

    – Min son hade en mattelärare som högläste på rasterna för högstadieelever och min son sa ”han måste verkligen tycka om oss” och det där fick mig att tänka. Det var det smartaste läraren kunde göra för han sa inte ”ni måste lyssna”, utan han lade intresset hos sig själv. Eleverna var inte utsatta för något projekt, utan det var frivilligt. Så ett sätt att hjälpa andra är att börja med sig själv, vad är jag för sorts läsare? Hur läser jag? Vad tycker jag om att läsa? Jag tror på många mikrosammanhang snarare än att vi pratar stort och yvigt om ”nyttan” med läsning.

    Annons
    Annons
    X

    Anne-Marie Körling är Sveriges nya Läsambassadör.

    Foto: Stefan Tell Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X