X
Annons
X
Kommentar

Jon Asp: Lars von Trier målar in sig i ett hörn – igen

Premium

En avrättningsscen på två barn fick många att lämna galavisningen av Lars von Triers seriemördarfilm. I gränslandet mellan Hades, "Stalker" och "Det sjunde inseglet" svävar den danske regissören ut i himmelsk kitsch.

Stående ovationer utöver det vanliga mötte flygfobikern Lars von Trier när han intog galasalongen i Cannes efter resa med husbil från Köpenhamn. Efter kontroverserna på festivalen för sju år sedan, då dansken blev persona non grata efter uttryckt viss förståelse för Hitler, är regissören tillbaka med 150 minuter seriemördarfilm. Applåderna var förvisso långa vid galapremiären, men många lämnade också salongen under visningen, till exempel i en scen där två pojkar avrättas på ett sällsynt grymt sätt.

Om dansken har för vana att måla in sig i ett hörn gör han inte mer för att passa in här. Tvärtom, avvikelsen – mot strömmen – är ett av von Triers signum, och många kommer åter att anklaga honom för misogyni och fascistiskt storhetsvansinne.

Siobhan Fallon Hogan, Sofie Grabol, Lars von Trier och Matt Dillon.

Foto: Vianney Le Caer/AP Bild 1 av 3

Uma Thurman och Matt Dillon i ”The house that Jack built”.

Foto: Nordisk Film Bild 2 av 3
Foto: Nordisk Film Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X