Lars Norén repeterar sin nyskrivna pjäs ”Poussière” på anrika Comédie-Française. Han är ofta uppe på scenen och instruerar tillsammans med regiassistenten Amélie Wendling.
Lars Norén repeterar sin nyskrivna pjäs ”Poussière” på anrika Comédie-Française. Han är ofta uppe på scenen och instruerar tillsammans med regiassistenten Amélie Wendling. Foto: Ylva Lagercrantz Spindler

Lars Norén gör döden till scenkonst – i Paris

Franska skådespelare talar långsamt, konstaterar Lars Norén som regisserar sin nya pjäs ”Poussière” på Comédie-Française. I vår är han aktuell med tre nyskrivna pjäser och en 1980-talsklassiker – på geografiskt spridda teatrar. SvD:s Ylva Lagercrantz-Spindler har följt repetitionerna i Paris.

Publicerad

Paris i februari. Seine har precis svämmat över och träden längs kajerna runt Pont Neuf står halvt under vatten. Över Comédie-Française lyser ändå solen just denna dag. Så var det också Solkungen själv, Ludvig XIV, som lät bygga teatern 1680, idag Frankrikes nationalscen.

Inne på Salle Richelieu härskar däremot döden. Som om Seines vatten hade vällt in även här och bildat den Styx – eller det hav om man så vill – som hörs brusa uppe på scenen. Här, i den plyschröda 1600-talssalongens mörker, hittar jag en svartklädd Lars Norén som nu åter för in ett stråk av nordisk svärta i den franska teatertraditionen: 2009 satte han upp ”Pur” på samma teater.