X
Annons
X
Lars Norén repeterar sin nyskrivna pjäs ”Poussière” på anrika Comédie-Française. Han är ofta uppe på scenen och instruerar tillsammans med regiassistenten Amélie Wendling.
Lars Norén repeterar sin nyskrivna pjäs ”Poussière” på anrika Comédie-Française. Han är ofta uppe på scenen och instruerar tillsammans med regiassistenten Amélie Wendling. Foto: Ylva Lagercrantz Spindler

Lars Norén gör döden till scenkonst – i Paris

Långläsning

Franska skådespelare talar långsamt, konstaterar Lars Norén som regisserar sin nya pjäs "Poussière" på Comédie-Française. I vår är han aktuell med tre nyskrivna pjäser och en 1980-talsklassiker – på geografiskt spridda teatrar. SvD:s Ylva Lagercrantz-Spindler har följt repetitionerna i Paris.

Paris i februari. Seine har precis svämmat över och träden längs kajerna runt Pont Neuf står halvt under vatten. Över Comédie-Française lyser ändå solen just denna dag. Så var det också Solkungen själv, Ludvig XIV, som lät bygga teatern 1680, idag Frankrikes nationalscen.

Inne på Salle Richelieu härskar däremot döden. Som om Seines vatten hade vällt in även här och bildat den Styx – eller det hav om man så vill – som hörs brusa uppe på scenen. Här, i den plyschröda 1600-talssalongens mörker, hittar jag en svartklädd Lars Norén som nu åter för in ett stråk av nordisk svärta i den franska teatertraditionen: 2009 satte han upp "Pur" på samma teater.

Lars Norén repeterar sin nyskrivna pjäs ”Poussière” på anrika Comédie-Française. Han är ofta uppe på scenen och instruerar tillsammans med regiassistenten Amélie Wendling.

Foto: Ylva Lagercrantz Spindler Bild 1 av 5

Typisk Norénestetik: trädgårdsstolar utspridda över scengolvet som är täckt av ett slags makadam. Repetitionsbild.

Foto: Ylva Lagercrantz Spindler Bild 2 av 5

Lars Norén var på Comédie-Française flera gånger innan repetitionerna började och hade övningar med skådespelarna. Han visste vilka olika karaktärer han letade efter och skrev om ”Poussière” just för de elva skådespelarna.

Foto: Ylva Lagercrantz Spindler Bild 3 av 5

”Den liknar ingenting jag skrivit förut, utan är mer av ett drömspel, en hallucination”, säger Lars Norén om ”Poussière”. Repetitionsbild.

Foto: Ylva Lagercrantz Spindler Bild 4 av 5

”Man kan säga så oerhört mycket mer med tystnad, med bara rörelser och blickar” – Lars Norén om det ordlösa. Repetitionsbild.

Foto: Ylva Lagercrantz Spindler Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X