X
Annons
X
Lars Lerin är med största sannolikhet Sveriges mest älskade konstnär. Nu fyller hans verk Liljevalchs alla salar. Foto: Lars Pehrson

Lars Lerin: ”Jag gör bara det jag har behov av”

Han är med största sannolikhet Sveriges mest älskade konstnär. Nu fyller hans verk Liljevalchs alla salar. En urblekt porrfilm från 1950-talet, krigets Syrien, kalla interiörer och landskapsmålningar som påminner om alltings förgänglighet.

Att möta Lars Lerin är som att stiga in i vår svenska flora i färg. Alltsammans finns där. Naturen, mörkret, utblicken, insikten, lekfullheten och rädslan – dessutom utomordentligt utfört – och nu tematiserat och hängt i olika salar av Mårten Castenfors på Liljevalchs konsthall.

– Jag har låtit honom ta hand om alltihop. Helst vill jag göra allt själv, men jag har litat på honom. Tror det är bäst så. Annars hade det blivit fullt på varenda vägg. För jag tror att mina målningar pratar med varandra förstår du, men nu ser jag att de mår bra av lite luft också, säger Lars Lerin.

Lars Lerin är med största sannolikhet Sveriges mest älskade konstnär. Nu fyller hans verk Liljevalchs alla salar.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 8

Ett raserat Syrien, det har Lars Lerin skapat utifrån fotografier av krigets förödelse.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 8

Mårten Castenfors chef på Liljevalchs konsthall.

Foto: Christine Olsson/TT Bild 3 av 8

Snart på väggen. Lars Lerins fotografier inom brokiga ramar.

Foto: Lars Pehrson Bild 4 av 8

Studie i självbehärskning. En målad hyllvägg. Lars Lerin 2.0.

Foto: Lars Pehrson / Svenska Dagbladet Bild 5 av 8

Arbetsmaterial hos Lars Lerin.

Foto: Mattias Lindbäck Bild 6 av 8

De herrelösa. 200 fotografier tagna mitt i steget under Lars Lerins resor, främst till Brasilien, möter besökarna på Liljevalchs konsthall.

Foto: Lars Pehrson / Svenska Dagbladet Bild 7 av 8

Kulturmöten á la Lerin.

Foto: Lars Pehrson / Svenska Dagbladet Bild 8 av 8
Annons
X
Annons
X
Annons
X