Annons

”Lärarna har fått för mycket att göra”

Högre ambitioner för varje elev, mer bedömningar och fler elever med särskilda behov gör att lärarna jobbar långt mer än tidigare. Detta är det centrala problemet i skolans kris, och det är här insatser krävs, skriver läraren och författaren Johan Haeffner.

Publicerad
Foto: Berit Roald/TT

Elevernas resultat rasar och vi har i dag en svensk skolkris. Samtidigt ljuder larmsignaler om lärares stigande sjukskrivningstal, att lärare slutar, att lärarhögskolorna har svårt att rekrytera och en accelererande lärarbrist. På skolkrisen följer en syndaflod av fortbildningsupplägg, konferenser, tv-produktioner, politiska beslut och utvecklingsprojekt som syftar till att vända utvecklingen. Följden blir att skolorna gör mer av allt: meto­der, teknik, kontroll, projekt, marknadsföring samt att svenska grundskolelärare i jämförelse med OECD-snittet arbetar ungefär en timme mer per dag. 

Foto: Berit Roald/TT Bild 1 av 2

Johan Haeffner

Foto: Privat Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons