Annons

Lärarna gör mobbningen värre

Återkommande samtal med eleverna om det sociala spelet i skolan skulle motverka mobbning. Men lärarna bör hållas utanför diskussionerna – de är ofta själva inblandade i konflikterna och klarar inte av att vara opartiska, skriver tidigare skolläkaren Roland Sennerstam.

Under strecket
Publicerad

Att lärarna misslyckas med att se vad som egentligen händer i samspelet mellan eleverna kan vara en orsak till att vi gör så små framsteg med alla anti-mobbningsprogram som finns, enligt skribenten.

Foto: JANERIK HENRIKSSON/SCANPIXBild 1 av 1

Att lärarna misslyckas med att se vad som egentligen händer i samspelet mellan eleverna kan vara en orsak till att vi gör så små framsteg med alla anti-mobbningsprogram som finns, enligt skribenten.

Foto: JANERIK HENRIKSSON/SCANPIXBild 1 av 1
Att lärarna misslyckas med att se vad som egentligen händer i samspelet mellan eleverna kan vara en orsak till att vi gör så små framsteg med alla anti-mobbningsprogram som finns, enligt skribenten.
Att lärarna misslyckas med att se vad som egentligen händer i samspelet mellan eleverna kan vara en orsak till att vi gör så små framsteg med alla anti-mobbningsprogram som finns, enligt skribenten. Foto: JANERIK HENRIKSSON/SCANPIX

Debatten om mobbning brukar komma i gång en bit in i september, men i år sker det innan skolan börjar. SvD:s granskning av 66 mobbningsfall (se faktaruta) visar att i två av tre ärenden anser skolorna att eleven själv är en del av problematiken. För de mobbade gör givetvis detta ont värre.

Annons
Annons
Annons