X
Annons
X

Lärarna gör mobbningen värre

Återkommande samtal med eleverna om det sociala spelet i skolan skulle motverka mobbning. Men lärarna bör hållas utanför diskussionerna – de är ofta själva inblandade i konflikterna och klarar inte av att vara opartiska, skriver tidigare skolläkaren Roland Sennerstam.

Att lärarna misslyckas med att se vad som egentligen händer i samspelet mellan eleverna kan vara en orsak till att vi gör så små framsteg med alla anti-mobbningsprogram som finns, enligt skribenten.
Att lärarna misslyckas med att se vad som egentligen händer i samspelet mellan eleverna kan vara en orsak till att vi gör så små framsteg med alla anti-mobbningsprogram som finns, enligt skribenten. Foto: JANERIK HENRIKSSON/SCANPIX

Debatten om mobbning brukar komma i gång en bit in i september, men i år sker det innan skolan börjar. SvD:s granskning av 66 mobbningsfall (se faktaruta) visar att i två av tre ärenden anser skolorna att eleven själv är en del av problematiken. För de mobbade gör givetvis detta ont värre.

Att lärarna misslyckas med att se vad som egentligen händer i samspelet mellan eleverna kan vara en orsak till att vi gör så små framsteg med alla anti-mobbningsprogram som finns, enligt skribenten.

Foto: JANERIK HENRIKSSON/SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X