X
Annons
X

”Lärarna behöver kunna utveckla sina ämnen”

För en kort tid sedan fick Sveriges ämnesföreningar ett chockartat besked. Utan föregående varning och med omedelbar verkan beslutade Skolverket att dra in det statsbidrag vi har fått i decennier. Det är ett hårt slag mot möjligheterna att utveckla undervisningen, skriver företrädare för en rad ämnesföreningar.

Pengar som läggs på ämnesföreningar leder till bättre undervisning, bättre lärare – men framför allt till kontakter och samverkan mellan ämneslärare, skriver artikelförfattarna.
Pengar som läggs på ämnesföreningar leder till bättre undervisning, bättre lärare – men framför allt till kontakter och samverkan mellan ämneslärare, skriver artikelförfattarna. Foto: Pontus Lundahl/TT

Beslutet att dra in statsbidraget till ämnesföreningarna får förödande konsekvenser för landets lärare. Våra ideella föreningar förser ämneslärare med samarbetsforum, ämnesutveckling, fortbildning, samverkan med forskare, internationella kontakter och nätverk. Inte nog med att allt det vi utför behövs och efterfrågas i skolans styrdokument, i våra ideella föreningars regi utförs det dessutom till en mycket blygsam kostnad. Utan ämnesföreningar tar Sverige ett stort steg bort från en professionell ämneslärarroll, och även ut ur de internationella ämneslärarnätverken. Vi begär därför att beslutet rivs upp och att ämnesföreningarna tvärtom får stärkta förutsättningar att bedriva sitt viktiga arbete för svensk skola.

Pengar som läggs på ämnesföreningar leder till bättre undervisning, bättre lärare – men framför allt till kontakter och samverkan mellan ämneslärare, skriver artikelförfattarna.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X