Annons

Lena Lind Palicki:Lärarlögner gör oss till bättre skribenter

Elever i Rågsvedsskolan i södra Stockholm.
Elever i Rågsvedsskolan i södra Stockholm. Foto: Yvonne Åsell

Lärare tar ofta till pedagogiska lögner för att lära ut skriftens vanligaste konventioner. Om eleverna med tiden lyckas avslöja osanningarna, kan de bli riktigt goda stilister.

Under strecket
Publicerad

”Jag fick lära mig i skolan att …”. Så börjar många mejl till språkspalten. ”Gäller inte det längre?” avlutas ofta breven. En läsare som mejlar berättar att i hans gymnasieskola var det ett allvarligt fel att bruka både och och komma som skiljetecken på samma ställe. Nu ser han det ofta. En annan läsare har lärt sig att det är ett otyg att inleda meningar med men eller och – det fick man i alla fall inte på hennes tid i låg- och mellanstadiet. För att inte tala de bannor som satsradningar innebar, huvudsatser staplade på varandra med bara ett komma emellan.

Ofta är svaren att regeln aldrig riktigt har gällt, i alla fall inte utanför skolan. Men det betyder inte att lärarna har haft direkt fel. Nej, de har bara använt sig av vad man kan kalla pedagogiska lögner.

Annons
Annons
Annons