Annons
X
Annons
X

Lärarförbundet kräver ny satsning på andraspråk

Utbildningarna i att lära ut svenska som andraspråk måste utökas, kräver Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand. Enligt henne krävs genomgripande insatser för att kunskaperna ska få tillräcklig spridning i svenska skolor.

Svenskt flykting­mottagande
SvD träffade nyligen Mattias Danielsson, lärare i matematik och engelska på Globala gymnasiet i Stockholm. Han ville vidareutbilda sig i svenska som andraspråk för att bli en bättre matematiklärare, men kom inte in på kurserna han sökt.
SvD träffade nyligen Mattias Danielsson, lärare i matematik och engelska på Globala gymnasiet i Stockholm. Han ville vidareutbilda sig i svenska som andraspråk för att bli en bättre matematiklärare, men kom inte in på kurserna han sökt. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Intresset bland lärare att utbilda sig i svenska som andraspråk ökar, och alla behöriga sökande får inte plats. Det har SvD rapporterat.

– Det handlar om antalet nyanlända barn. Som lärare vet man vilken skillnad man kan göra, men det krävs att man har förutsättningar och kompetens för att få göra skillnad, så det här är ett resultat av att lärare vill göra ett så bra jobb som möjligt.

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand menar att det är uppenbart att behovet att utöka utbildningsplatserna i svenska som andraspråk är stort.

Annons
X

– Men det kräver en mer genomgripande förändring och satsning än vad man kan åstadkomma med ett lärarlyft eller annan tillfällig insats.

Behovet är stort och intresset är stort. Då måste vi få ett system som kan hantera det.

Hon menar att det går att utöka antalet platser på kurser i att lära ut svenska som andraspråk utan att tumma på kvaliteten.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Behovet är stort och intresset är stort. Då måste vi få ett system som kan hantera det, säger Johanna Jaara Åstrand.

    Hon efterlyser också en mer allmän satsning på språkutvecklande arbetssätt, som enligt henne kommer både elever födda i Sverige och utomlands till godo.

    – Det har varit lite av en blind fläck för regeringen. Vi vet att språkutvecklande arbetssätt gynnar språkutvecklingen hos alla elever. Det är ett förhållningssätt och en kunskap som alla lärare behöver i dag och något som vi krävt ska genomsyra och vara ett perspektiv i lärarutbildningen för alla.

    Läsåret 2014/2015 var andelen behöriga lärare i svenska som andraspråk 32 procent i årskurs fyra till sex, 44 procent i årskurs sju till nio och 30 procent i gymnasiet.

    – Det behörighetsgraden måste öka och då krävs en utökning av utbildningsplatser. Det krävs en utökning av resurser till de lärosäten som ger den här utbildningen. Det krävs också en starkare dialog mellan huvudmän, lärosäten och regering för att kunna tillgodose behovet av svenska som andraspråkutbildning och dels språkutvecklande arbetssätt, säger Johanna Jaara Åstrand.

    Annons

    SvD träffade nyligen Mattias Danielsson, lärare i matematik och engelska på Globala gymnasiet i Stockholm. Han ville vidareutbilda sig i svenska som andraspråk för att bli en bättre matematiklärare, men kom inte in på kurserna han sökt.

    Foto: Linus Sundahl-Djerf Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X