Therese Eriksson:Lärarens sommarprat väcker frågor hos mig

Therese Eriksson
Sara Bruun är språklärare och skoldebattör.
Sara Bruun är språklärare och skoldebattör. Foto: Foto: Lina Arvidsson/SR

Språkläraren Sara Bruuns sommarprat vill täcka in så många aspekter som möjligt. Therese Eriksson hade gärna hört mer om alla barns demokratiska rättighet att bli kompetenta läsare.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det börjar ganska uppskruvat, nästan forcerat. En rafflande scen från ett klassrum, utanför vilket ett ilsket föräldrapar väntar. De är missnöjda med dotterns F i engelska, nu har de kommit för att inspektera lärarens lektion och står med armarna i kors: råder det verkligen ordning och reda i det här klassrummet? Situationen är inte bara plågsam utan också hotfull: efter lektionen bryter läraren ihop, föräldraparet ska komma att polisanmälas.
Språkläraren och skoldebattören Sara Bruun plockar händelser och erfarenheter – lätt omskrivna för anonymiseringens skull – ur sin tjugoåriga lärargärning i sitt sommarprat. Att hon inleder med en så tillspetsad scen kan i förstone te sig dramatiskt i överkant, men det är i linje med det dramaturgiska protokollet: fånga lyssnarens uppmärksamhet redan från start. Och inte bara det, den initiala laddningen understryker också den vittomfattande drama som livet i högstadieskolan är och som återstoden av Bruuns program ska handla om.
Det är augusti och fortfarande dåsigt, sömndrucket sommarlov. Sara Bruun väcker mig ur dvalan: om några veckor börjar mina egna döttrar högstadiet. Hur ska det bli? Det känns som en kritisk period i skolelevers tid – det är nu ungar börjar skita i skolan, halka efter och hamna snett, med utökat eget ansvar och alltför höga tankar om den egna mognaden och självständigheten. Och, dessutom: hur gör jag som förälder för att vara lagom stöttande och engagerad, och inte en självständighetshämmande morsa eller, Gud förbjude, en pina i röven på utarbetade lärare?

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons