Lärare knäckte koden – gör elever ”fysiskt kompetenta”

Förbud är inget för skolgårdsläraren Gustav Sundh. Varje dag planeras nya utvecklande rastaktiviteter – med hjälp av ”djupdykare, ”helikoptrar” och ”lotsar”.

– Om vi vill ha fysiskt kompetenta barn behöver de få träna sin koordinationsförmåga, känslan för sin egen kropp och balans.

Under strecket
Publicerad
Gustav Sundh ser till att det finns många aktiviteter att välja bland på Glömstaskolan. Junie, 11, har hoppat 1,35 meter i höjd, vilket var rekord när SvD var på plats.

Gustav Sundh ser till att det finns många aktiviteter att välja bland på Glömstaskolan. Junie, 11, har hoppat 1,35 meter i höjd, vilket var rekord när SvD var på plats.

Foto: Lars Pehrson
Varje morgon förbereder Gustav Sundh och kollegan Mohamed Conté dagens utomhuspass – ett smörgåsbord av olika alternativ för eleverna.

Varje morgon förbereder Gustav Sundh och kollegan Mohamed Conté dagens utomhuspass – ett smörgåsbord av olika alternativ för eleverna.

Foto: Lars Pehrson
Gustav Sundh utsågs till Årets lärare av Stockholms stad 2016 och Årets lärare i fritidshem av Lärarförbundet 2017. På Facebook berättar han om insikter och idéer under namnet Skolgårdsläraren.

Gustav Sundh utsågs till Årets lärare av Stockholms stad 2016 och Årets lärare i fritidshem av Lärarförbundet 2017. På Facebook berättar han om insikter och idéer under namnet Skolgårdsläraren.

Foto: Lars Pehrson
Några tjejer i femman har skapat en höjdhoppsstation vid studsmattan. Junie, 11 år, har rekordet på 1,35 meter.

Några tjejer i femman har skapat en höjdhoppsstation vid studsmattan. Junie, 11 år, har rekordet på 1,35 meter.

Foto: Lars Pehrson
Hästhoppning är populärt bland många tjejer.

Hästhoppning är populärt bland många tjejer.

Foto: Lars Pehrson
Här ser vi rasten som ett ypperligt tillfälle att skapa möten, leksammanhang och träna barnen i ett socialt samspel i kombination med fysisk rörelserikedom, menar Gustav Sundh.

Här ser vi rasten som ett ypperligt tillfälle att skapa möten, leksammanhang och träna barnen i ett socialt samspel i kombination med fysisk rörelserikedom, menar Gustav Sundh.

Foto: Lars Pehrson
Eleverna har stort inflytande över hur aktiviteterna på rasten utvecklas.

Eleverna har stort inflytande över hur aktiviteterna på rasten utvecklas.

Foto: Lars Pehrson
 När man tycker att det är kul vill man göra det mer. Och så mår man bra av det, förklarar Viktoria, 11 år.

När man tycker att det är kul vill man göra det mer. Och så mår man bra av det, förklarar Viktoria, 11 år.

Foto: Lars Pehrson
Annons

Det är rast och Glömstaskolans skolgård är full av elever. Det pågår lek och rörelse överallt. Barn springer, klättrar, boxas, hoppar och leker. Bara några få sitter och kollar i sina mobiler. I en hörna spelar ett gäng fotboll och utanför matsalen kullar ett annat gäng varandra med en boll. Några elever åker skateboard ner för en slingrig backe och andra kör omkring på sina cyklar.

– Förbud är begränsande och ofta omotiverade. Först när man fått pröva kan man lära sig och bli duktig, säger Gustav Sundh som är förstelärare i fritidspedagogik och skolgårdslärare på Glömstaskolan i Huddinge, söder om Stockholm.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons