Annons

Lärare: ”Debatten om skolan har strandat”

Diskussionen om lärares auktoritet i klassrummet är missvisande, menar tre högstadielärare på Slättgårdsskolan i Bredäng. ”Debatten har strandat. Det handlar väldigt mycket om åtgärdande, men vi måste arbeta förebyggande” säger David Backlund, speciallärare på Slättgårdsskolan.

Under strecket
Publicerad

David Backlund, Lena Namon och Cahit Gemici är högstadielärare på Slättgårdsskolan i Bredäng.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

Eleverna Samuel Hernandez Esho, Aya Chakkour, Hilma Vesterberg, Lulia Mehary och Aro Sadik tycker också att relationen med lärarna är viktig.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 3

Samuel Hernandez Esho tycker att lärarna och eleverna ska bestämma regler gemensamt för att skapa en bättre relation.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 3
Efter reklamen visas:
Hur upprätthåller man ordningeni klassrummet?

Skolmyndigheter riskerar att skapa ängsliga lärare som är osäkra på sina befogenheter, det menar flera rektorer som SvD har talat med. David Backlund och hans kollegor framhåller hur viktigt det är att vara en auktoritet – men utan att vara auktoritär. Att möta eleverna på deras nivå men behålla en tydlighet och struktur i arbetet:

Annons
Annons
Annons