Annons

”Lära ut matte misslyckas alltför ofta”

Henrik Valentin i slutreplik i debatten om hur mycket matte som behövs i grundskolan.
Henrik Valentin i slutreplik i debatten om hur mycket matte som behövs i grundskolan. Foto: Tomas Oneborg, Kalle Blomberg
Under strecket
Publicerad

Tyckande är just tyckande. Samtidigt finns det vissa fakta som exempelvis att matematik som ämne i grundskolan (åk 1-9) har 1 125 timmar eller 16,3 procent av den totala, garanterade undervisningstiden. Enbart svenska har fler timmar. Från och med höstterminen 2019 ska tiden för matematik öka med ytterligare 105 timmar.

Hur kan denna frikostiga tilldelning anses som otillräcklig i förhållande till alla andra ämnen? Jo, de dåliga resultaten, det vill säga betygen i årskurs 9. De som är bristfälligt insatta i forskning inom lärande och undervisning, ropar då på fler timmar till matte. Istället handlar det om pedagogik och förmågan att fånga upp elevernas naturliga intresse att lära sig och göra sin omvärld begriplig vilket inkluderar praktisk tillämpning av matematiska begrepp på många plan. Detta lyfts även fram i Skolverket ”Lusten att lära – med fokus på matematik” 2001-2002.

Annons
Annons
Annons