”Lär ut kunskap om psykisk hälsa i skolan”

Foto: Janerik Henriksson/TT

Beslutsfattare bör säkerställa att användningen av digitala medier bland barn och unga inte äventyrar deras välbefinnande utan snarare stärker dem. Det skriver tre debattörer med anledning av en ny rapport från Mind.

Under strecket
Publicerad
Annons

Digitaliseringen har på kort tid förändrat våra liv och i synnerhet för barn och unga som växt upp med digitala medier är det en central del av livet. Även om förekomsten av allvarliga psykiska sjukdomar inte ökat bland unga, så är det allt fler som upplever psykiska besvär. Fler än någonsin söker vård för psykisk ohälsa och tar läkemedel mot sömnstörningar och ångest. Många frågar sig vilken roll digitala medier har i denna utveckling. Kunskaperna om effekterna på ungas välbefinnande är begränsade och det finns en stor efterfrågan på klargörande forskning och rekommendationer. Föreningen Mind har därför genom en kunskapsöversikt sammanställt aktuell och relevant forskning för att förstå sambanden och hur omvärlden bäst ska agera för att främja barn och ungas välbefinnande. Svaret är inte entydigt.

Annons
Annons
Annons