Annons
Krönika

Dick Harrison:Lär eleverna det som är viktigt – inte det som är kul

Vi måste hejda bildningsföraktet, skriver Dick Harrison.
Vi måste hejda bildningsföraktet, skriver Dick Harrison. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Publicerad

För ett tiotal år sedan gick en lustigkurre in i datorerna på en myndighet och programmerade en funktion för autokorrigering. Varje gång man skrev ”romer” ändrade datorn till ”romare”, eller möjligen ”romulaner”, jag minns inte vilket. Om man skrev ”utomnordisk” ändrades det till ”utomjordisk”.

Eftersom myndigheten var i färd med att göra en kartläggning över romer – och ändra benämningen ”zigenare” till ”romer” i allehanda dokument – blev följden att vissa svenska städer tycktes ha drabbats av kolonisering från yttre världsrymden. I synnerhet Malmö hade gott om utomjordiska krigare.

I många svenska skolor agerar lärarna enligt principen ”det där är svårt, det väntar vi med till nästa årskurs”, varför kunskap som förr lärdes ut på mellanstadiet idag låter vänta på sig till universitetet, skriver Dick Harrison.

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons