Låprismärken ingen favorit

Mer än hälften av svenskarna saknar förtroende för kvalitten på lågprisvarumärken. Lägst förtroende har svens-karna för tyska märket Lidl och det av Ica sålda märket Euroshopper. Trots det fortsätter försäljningen av lågprismärkena att öka.

Under strecket
Publicerad
Foto: Malin Hoelstad

Foto: Malin Hoelstad

Annons

Prispressen bland dagligvarukedjorna är ett faktum och låg- priskedjorna tar en allt större del av marknaden.
Från januari 2004 till april i år ökade antalet Lidl, Netto och Willys med 80 procent och i dag har de tre kedjorna tillsammans närmare 250 butiker. Samtidigt kont-rar de etablerade kedjorna med egna lågprisvarumärken för att vara med och kriga om kund- kakan.

En Sifoundersökning gjord på uppdrag av Consumer Content visar dock att få av konsumenterna har förtroende för kvaliteten på de billigare varumärkena.
Det är framför allt märkena Lidl, Euroshopper, Eldorado och Willys som får dåliga betyg i undersökningen, medan traditionella och dyrare märken som Scan och Felix slutar i topp av listan.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons