Analys

Tomas Augustsson:Långdistans är nya utmaningen för Norwegian

Tomas Augustsson

Norwegian förbättrade resultatet rejält och ökade försäljningen. Men den stora frågan är hur det går på långdistansmarknaden framöver där stora förändringar är på gång.

Publicerad
Norska Norwegian levererade ett starkt delår.

Norska Norwegian levererade ett starkt delår.

Foto: Geir Løvbugt/Norwegian
Annons

Flygbolaget Norwegian kunde lägga en rätt bra rapport bakom sig när siffrorna för det andra kvartalet kom på torsdagen. Försäljningen ökade med 16 procent, trafiken med 15 procent och nettovinsten mer än fördubblades till 325 miljoner norska kronor samtidigt som bokningarna av biljetter är på en högre nivå än före ett år sedan.

Bland annat har Norwegian fått många fler att resa från Londonflygplatsen Gatwick där bolaget har en bas. Dessutom ökar flygandet mycket i Spanien där Norwegian har flera baser och nyligen också bestämt sig för att expandera ytterligare genom att starta med spanska inrikesflygningar. Från i höst börjar Norwegian flyga från Madrid, Barcelona och Malaga till flera av Kanarieöarna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons