Annons

Lång väntan på dansk-tysk tunnel

Rekordtunneln mellan Danmark och Tyskland har varit en vattendelare i årtionden.

Nu är det första spadtaget gjort – men en utdragen rättsprocess kan försena invigningen, som är satt till 2028.

– Det är en väldigt ambitiös tidsram om du frågar mig, säger Sibylle Kiemstedt, sekreterare i Fehmarnbelt-kommittén.

Under strecket
David Carlsson / TT
Publicerad

Byggarbetsplatsen för bygget av Fehmarn-Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. Bilderna är tagna på den danska sidan.

Foto: Femern A/S

Byggarbetsplatsen för bygget av Fehmarn-Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. Bilderna är tagna på den danska sidan.

Foto: Femern A/S

Redan innan Öresundsbron invigdes för snart 20 år sedan låg en förbindelse över Fehmarn Bält mellan danska Rödby och tyska Puttgarden på bordet. Men den har aldrig varit så nära verklighet som nu.

På den danska sidan har grunden börjat läggas för bygget av den 18 kilometer långa bil- och järnvägstunneln, som blir världens längsta i sitt slag. I Tyskland har man däremot inte fått grönt ljus ännu.

Annons
Annons
Annons