Annons
X
Annons
X

Lång väg till vinst vid köp

Även om Spyker får köpa Saab blir vägen mot vinst minst sagt osäker för en liten nischtillverkare. På sikt skulle Saab behöva samarbete med en större tillverkare.

Mer av det senaste kring Saab:

ANALYS | SAAB

Gastkramande. Så kan gårdagen bäst beskrivas och ännu hålls alla på halster. Men frågan är vad som egentligen krävs för att få en nischtillverkare som lilla Saab på fötter i en bilvärld som lider av strukturell överproduktion.

Det är också något som GM och Spyker begrundar just nu. Hårddraget har Saab tillverkat för få modellserier (bara 9-3 och 9-5) och bilar som de inte kunnat ta nog bra betalt för – för att kunna gå med vinst.

Annons
X

Saab hade sedan tidigare en framarbetad affärsplan. När Koenigsegg Group sedan kom in i‑somras, efter att GM ville göra sig av med Saab, byggde de vidare på samma plan – men vässade den rejält.

Det innebär rejäla kostnadsnedskärningar. Bland annat tas importörsledet bort på alla marknader utom i USA, Storbritannien och Sverige och ett stort antal återförsäljare försvinner. Planen innebär också att nya stora 9-5 lanseras under våren och därefter kombimodellen av 9-5. Dessutom står GM:s fabrik i‑Mexiko redo att börja tillverka en suv med namnet 9-4x. Pressplåtarna finns till och med där. Därefter ska nuvarande 9-3 uppdateras och en ny 9-3 lanseras. Dessutom pratas det om en liten Saab någon gång i framtiden.

Men även med denna produktplan har Saab bara tre (på lång sikt kanske fyra) modellserier istället för två som i dag. Och Victor Muller tror att Saab kan komma upp i 100000 sålda bilar per år.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Jämför man det med konkurrenten Audi blir det dyster läsning för Saab.

    Audi – som är en väl integrerad del av Volkswagengruppen och som kan få stora kostnadsbesparingar genom utvecklingssamarbeten – tillverkade förra året nära en miljon – 949700 – bilar som de dessutom kan ta bra betalt för.

    Enligt en centralt placerad källa på Saab jobbar Spyker nu med samma affärsplan som Koenigsegg.

    Men affärsplanen har nu blivit rejält försenad. Det gör att Muller måste sätta sig och räkna på vad de olika förseningarna innebär – det är också en av nyckelfrågorna i förhandlingarna med GM och Europeiska Investeringsbanken. Nya Saab 9-5 som skulle börja produceras i april måste nu skjutas upp med minst en månad. Sedan försenas hela produktprogrammet i varierande grad. Koenigsegg skulle ha lanserat den helt nya Saab 9-3 under 2012, men nu säger källor med insyn den inte kan lanseras förrän 2013.

    Men Spykers affärsplan räknar man fortfarande med att Saab ska vara lönsamt 2012. Men frågan är hur sannolikt det är. Även små rörelser i konjunkturen åt fel håll kan få dramatiska följder. Dessutom har Saabs varumärke lidit stor skada under detta turbulenta år och även om Saabfolket är taggade till tänderna kan det bli trögt att få igång försäljningen.

    Enligt en källa är en del av affärsplanen att GM tecknat relativt gynnsamma avtal med Saab avseende köp av teknikrättigheter och delar. Men, det har skrivits förr, på sikt skulle en nischtillverkare som Saab behöva liera sig med en större tillverkare.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X