Annons

”Lånetricket gör inte snabbtågen lönsamma”

Kinesiskt höghastighetståg i regionen Guangxi.
Kinesiskt höghastighetståg i regionen Guangxi. Foto: Liang Xiashun/Imaginechina/TT

Att lånefinansiera investeringar som bara ger tillbaka 25–40 öre per satsad krona är ett svek mot dem som får bära kostnaden i vårdköer och i väntan på pendeltåg, äldreboenden och fungerande undervisning. Det skriver professor emeritus Per-Olov Johansson.

Under strecket
Publicerad

Höghastighetsbanorna har utsatts för förödande kritik av forskare och senast av Riksrevisionen. Banorna blir sannolikt det största samhällsekonomiska haveri som Sverige har bevittnat. Troligen bidrar investeringen dessutom till att spä på de klimatskadliga utsläppen trots alla propåer om ett utsläppsneutralt Sverige.

Ett nytt argument för snabbtågen är att de inte tränger undan andra angelägna infrastrukturinvesteringar. Det argumentet framförde till exempel infrastrukturministern i SR häromdagen (21/11). ”Tricket” är att lånefinansiera satsningen. Då ligger den utanför den vanliga statsbudgeten och tränger inte undan annan verksamhet. Så lyder resonemanget. Om detta reptrick verkligen fungerade borde man överväga att låna till alla de ”svarta hål” som Sverige står inför: sjukvården, skolan, äldreomsorgen, försvaret och så vidare.

Annons
Annons
Annons