Annons

Läkemedel inslagna i rosa budskap

Reklamen för värktabletter har fällts 35 gånger av branschens egen kontrollinstans – och i år är det rekord. Ingen sänder en signal om att detta är farligt, säger Annika Sandberg som anmält flera kampanjer sedan hennes dotter dog av en överdos.

Uppdaterad
Publicerad

När Annika Sandbergs 15-åriga dotter till slut kom till sjukhuset var det för sent. Dottern, som vårdades på ett behandlingshem, hade tagit ut 500 kronor ur en bankomat och köpt flera askar Alvedon på Apoteket.

En kväll tog hon en överdos och på sjukhusakuten i Hässleholm dröjde det flera timmar innan motmedel sattes in. Hennes lever var då så svårt skadad att hon efter fyra dygn avled på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg.

Reklam för Alvedon i Stockholms tunnelbana. Enligt Läkemedelsverket hade reklamen med en chihuahua i rosa handväska troligen fällts som barnreklam om den publicerats i en tidning som tydligt är inriktad på unga flickor. Samma annons har varit införd i Apotekets tidning.

Foto: KARIN NILSSON Bild 1 av 5

Annika Sandberg hade en dotter som tog livet av sig genom en överdos av alvedon. I pärmar har hon sparat gamla teckningar som hennes dotter har målat. En annan pärm är full av anmälningar av vården och hanteranden av läkemedel.

Foto: DANIEL NILSSON/BILDBYRÅN Bild 2 av 5

Barn och djur förekommer ofta i reklam, men reklamen fälls ändå sällan för att vara riktad till barn.

Foto: KARIN NILSSON Bild 3 av 5

Ordet snäll syftar bara på magen och förbiser andra biverkningar. Efter fällningar används nu ordet skonsam.

Foto: KARIN NILSSON Bild 4 av 5

Ordet snäll syftar bara på magen och förbiser andra biverkningar. Efter fällningar används nu ordet skonsam.

Foto: KARIN NILSSON Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons
Annons