Annons

”Läkemedel blir skojprodukter”

Kraftfulla och potentiellt farliga läkemedel förvandlas till skojprodukter i reklamen, anser Björn Beerman som är professor på Läkemedelsverket. Branschens egen kontrollinstans håller med om att en del reklam håller låg nivå men värjer sig mot att vara smakpolis.

Uppdaterad
Publicerad

I går kunde SvD berätta att reklamen för de fem mest sålda värktabletterna har fällts 35 gånger för olika övertramp sedan 1986 i branschens egen kontrollinstans. Flertalet av fällningarna kom de senaste tio åren och hela sju under 2010.

– Hela marknadsföringen vulgariserades med Ipren-mannen. Det öppnade fördämningarna så att potentiellt farliga och biologiskt aktiva läkemedel nu marknadsförs som skojprodukter, säger Björn Beerman, professor på Läkemedelsverket.

HUR OFTA ÄTER DU VÄRKTABLETTER? Elise Ryttare, 22 år, Stockholm city: –Jag tar inte så mycket värktabletter, jag tror på att låta kroppen läka själv. Men jag har tidigare bekanta som haft problem och varit beroende av värktabletter. Fanny Axelsson, 22 år, Västerhaninge: –Jag brukar ta Alvedon när jag har huvudvärk men det är väldigt, väldigt sällan. Jag tror på att äta rätt och sova rätt i stället.

Foto: STAFFAN LÖWSTEDT Bild 1 av 3

HUR OFTA ÄTER DU VÄRKTABLETTER? Hampus Aronsson, 20 år, Jönköping: – Jag tar bara när jag har huvudvärk och det är sällan jag har ont. Jag har läst en artikel om värktabletter men jag känner inte någon som tar många tabletter

Foto: STAFFAN LÖWSTEDT Bild 2 av 3

HUR OFTA ÄTER DU VÄRKTABLETTER? Maryam Ibrahim, 19 år, Visby: – Jag tar inte så mycket värktabletter. Jag tar Alvedon när jag är sjuk eller har ont i magen. Jag vet att det inte är bra att ta det ofta.

Foto: STAFFAN LÖWSTEDT Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons
Annons