Lågt matpris sätter press på handeln

Prispressen på mat är en västerländsk trend som ritar om kartan för detaljhandeln. För att vinna kampen om kunderna tvingas handeln till drastiska grepp. Den uppfatt- ningen har Hannu Ryöppönen, avgående finanschef för holländska Ahold, som spår minskad lönsamhet i branschen.

Under strecket
Publicerad
– Produktutvecklingen av egna märkesvaror görs mycket i samarbete med leverantörerna. Många märkesleverantörer hävdar att de gör all research och utveckling, men det är ett sätt att gömma sig. Sanningen är den att matprodukter inte är så komplicerade produkter, säger Hannu Ryöppönen, finansdirektör på Ahold, världens fjärde största detaljhandelskedja.

– Produktutvecklingen av egna märkesvaror görs mycket i samarbete med leverantörerna. Många märkesleverantörer hävdar att de gör all research och utveckling, men det är ett sätt att gömma sig. Sanningen är den att matprodukter inte är så komplicerade produkter, säger Hannu Ryöppönen, finansdirektör på Ahold, världens fjärde största detaljhandelskedja.

Annons

Inte helt överraskande pekar Hannu Ryöppönen ut lågpriskedjornas frammarsch som den viktigaste orsaken till den internationella prispressen.
**

– Utbudet ökar och blir mer** tillgängligt, därför är prisutvecklingen naturlig. Den som inte inser det får långsiktiga problem, säger Hannu Ryöppönen.
Holländska Ahold är världens fjärde största detaljhandelsföretag, efter amerikanska Wal-Mart, franska Carrefour och brittiska Tesco, och äger 60 procent av svenska Ica. De senaste två åren har koncernen genomgått ett stålbad för att rensa upp efter den omfattande bokföringsskandal som avslöjades i början av 2003.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons