Lågpris räddar galleriorna

Köpcentrumet Mall of Scandinavia i Solna.
Köpcentrumet Mall of Scandinavia i Solna. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Butiker stänger och e-handeln växer. Men landets köpcentrum fortsätter växa – räddade av restauranger, livsmedel och lågprisbutiker.

”Attityderna till lågpris har förändrats”, säger Monica Bruvik, på HUI Research.

Under strecket
Publicerad
Monica Bruvik, analytiker HUI Research

Monica Bruvik, analytiker HUI Research

Foto: Bjorn Mattisson bjornfotograf.se
Annons

Köpklicken på mobilen ökar, butiksbesöken minskar och de stora kedjorna skär ner på antalet butiker. Skiftet i handeln undgår ingen.

Trots detta står landets köpcentrum och handelsplatser relativt stadiga. Försäljningen i Sveriges 390 köpcentrum och handelsområden ökade med 7,4 miljarder kronor under 2018, vilket motsvarar en tillväxt med 2,3 procent.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons