Annons

Lågpris räddar galleriorna

Köpcentrumet Mall of Scandinavia i Solna.
Köpcentrumet Mall of Scandinavia i Solna. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Butiker stänger och e-handeln växer. Men landets köpcentrum fortsätter växa – räddade av restauranger, livsmedel och lågprisbutiker.

”Attityderna till lågpris har förändrats”, säger Monica Bruvik, på HUI Research.

Under strecket
Publicerad

Monica Bruvik, analytiker HUI Research

Foto: Bjorn Mattisson bjornfotograf.se Bild 1 av 1

Köpklicken på mobilen ökar, butiksbesöken minskar och de stora kedjorna skär ner på antalet butiker. Skiftet i handeln undgår ingen.

Trots detta står landets köpcentrum och handelsplatser relativt stadiga. Försäljningen i Sveriges 390 köpcentrum och handelsområden ökade med 7,4 miljarder kronor under 2018, vilket motsvarar en tillväxt med 2,3 procent.

Annons
Annons
Annons