X
Annons
X
Recension

Mäklaren från Paris Suggestiv thriller om dubbelliv och lögner

Premium

Skådespelaren Marina Foïs gör en märkvärdig, nästan djurisk skådespelarinsats i "Mäklaren från Paris". En långfilmsdebut om dubbelliv och lögner.

Marina Foïs.
Marina Foïs. Foto: Rapid Stream Media

Constance vaknar på fel ställe en morgon i Paris. Våningen hon övernattat i står inför försäljning och hennes mäklarkollega är beredd att visa den för redan anlända spekulanter. Constance, som fått sluta på firman, urskuldar sig, ett missförstånd har skett. Snart står hon åter på gatan, i sin exklusiva kappa och sin Chanel-påse, med La Défense finansskrapor i bakgrunden. Det hela framstår som en kulissvärld, som huvudpersonen inte längre har tillträde till, trots att hon är oklanderlig – efter originaltiteln "Irréprochable". Den svenska titeln, "Mäklaren från Paris", säger (förstås) föga om filmen, desto mer om den primitiva biokultur vi lever i, den desperata jakten på en gemensam nämnare.

På gatan ringer Constance sin gamla arbetsgivare, ett mäklarkontor i hemstaden La Rochelle i hopp om återanställning, eftersom hon ändå ska trappa ner för att ta hand om den sjuka modern. Men något i det förflutna talar inte till hennes fördel, frågan är om Constance ens talar sanning. Väl på atlantkusten får hon konkurrens av en ung nybakad mäklare på uppgång, som dessutom accepterar sämre lönevillkor.

Marina Foïs.

Foto: Rapid Stream Media Bild 1 av 2
Foto: Rapid Stream Media Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X