Annons
Recension

Vermeer and music: The art of love and leisureLågmält dramatiskt intill smärtgränsen

Musikinstrument i måleriet kan vara ett intyg på sofistikation och smak, andra gånger metaforer för romantik eller sexuella tjänster. Katarina Wadstein MacLeod ser Vermeer i London.

Uppdaterad
Publicerad

”Vermeer och musik: Kärlekens och fritidens konst” heter utställningen på National Gallery i London. Ljuva toner fyller rummen bokstavligen några dagar varje vecka när Academy of Ancient Music spelar barockmusik. Musiken är lika spröd som de antika instrument den spelas på, och som visas som objekt i utställningen; lika robust är den holländska barocken i måleriet.

Misstanken att det handlar mer om musik och kärlek i konsten och tiden än om verk av Johannes Vermeer stämmer. Det finns bara ett trettiotal kända målningar kvar av hans hand, den här utställningen kan stoltsera med fem – de flesta ur egna samlingen. Djuplodande forskning i de egna samlingarna och smarta samarbeten med andra institutioner är kanske en nödvändighet i krisens kölvatten.

”Ung kvinna vid en virginal”, cirka 1670-1672. (Målningen är beskuren)

Foto: NATIONAL GALLERY, LONDON Bild 1 av 5

”Gitarrspelaren”, cirka 1672, är ett inlån från English Heritage, The Iveagh Bequest. (Målningen är beskuren)

Foto: NATIONAL GALLERY, LONDON Bild 2 av 5

”Young Woman Seated at a Virginal”, cirka 1670-1672. (Målningen är beskuren)

Bild 3 av 5

The Music Lesson, cirka 1662-1663. (Målningen är beskuren)

Foto: ROYAL COLLECTION TRUST © HER MAJESTY QUEEN ELIZABETH II 2013 Bild 4 av 5

”Young Woman standing at a Virginal” cirka 1670-1672. Johannes Vermeer.

Foto: NATIONAL GALLERY, LONDON Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons