X
Annons
X

Tommy Olofsson: Lagerkvist skrev för evigheten – och marknaden

Någon skönlitteratur fanns inte i det hem intill järnvägsstationen i Växjö där Pär Lagerkvist växte upp kring förra sekelskiftet. Det samlade familjebiblioteket lär ha bestått av tre böcker på en hylla i köket: Bibeln, psalmboken och Arndts postilla. I en minnesanteckning från 20- talet berättar den blivande Nobelpristagaren i litteratur att denna begränsning inte alls berodde på att föräldrarna var likgiltiga inför skönlitteraturen utan att de tvärtom hatade den med ett brinnande engagemang och uppfattade den som något direkt syndigt, något oberörbart, en förvillelse, ett flärdfullt missbruk av Ordet.

1910 tog Pär Lagerkvist studenten och bröt upp från föräldrahemmet för att aldrig mer återse sin hemstad, skriver sonen Bengt Lagerkvist i sin bok om fadern (2001). Genast slog han in på den litterära banan, först som författare till revolutionära kampdikter, senare som estetisk reformator med programskriften "Ordkonst och bildkonst" (1913). Men Lagerkvists författarskap kom fortsatt att präglas av ständiga uppbrott från olika estetiska ideal.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X