X
Annons
X

”Lågaffektivt bemötande skapar en skola för alla”

Om vi vill minska beteendeproblem är det en bra idé att ta reda på vad som är svårt för eleven. Därför är lågaffektivt bemötande en förutsättning för en skola för alla, skriver psykologen Bo Hejlskov Elvén i en replik.

Läs mer om Ordning i skolan
En bra professionell skola har metoder som innebär att de välartade eleverna lyckas och att de stökiga eleverna når skolans mål trots svårigheter, skriver Bo Hejlskov Elvén.
En bra professionell skola har metoder som innebär att de välartade eleverna lyckas och att de stökiga eleverna når skolans mål trots svårigheter, skriver Bo Hejlskov Elvén. Foto: Gunilla Hansson, Fredrik Sandberg/TT

Jag blev lite förvånad över att läsa Isak Skogstad och Carl Hellströms debattartikel: ”Lågaffektivt bemötande har gått för långt”. Artikeln är mest ett angrepp på mig som person, inte en kritik av lågaffektivt bemötande som metod. Det mesta av Skogstads och Hellströms debattartikel kräver därför inget svar. Att jag lever på mitt yrke borde till exempel inte vara kontroversiellt. Dock har jag väldigt få uppdrag i vanliga skolan, färre än 10 dagar per år. Lågaffektivt bemötande implementeras primärt av specialpedagoger och skolpsykologer inom skolans vanliga ram. Det är bra.

En bra professionell skola har metoder som innebär att de välartade eleverna lyckas och att de stökiga eleverna når skolans mål trots svårigheter, skriver Bo Hejlskov Elvén.

Foto: Gunilla Hansson, Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X