Annons

”Lågaffektivt bemötande har gått för långt”

Skolan ska inte vara en experimentverkstad. Trenden med lågaffektivt bemötande i skolan för att hantera våldsamma elever riskerar att orsaka fler problem än vad den löser. Det skriver läraren Isak Skogstad och psykologen Carl Hellström.

Under strecket
Publicerad
Metoden med så kallat lågaffektivt bemötande har spridits på bred front in i skolans värld, skriver artikelförfattarna.
Metoden med så kallat lågaffektivt bemötande har spridits på bred front in i skolans värld, skriver artikelförfattarna. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Svensk skola har under flera decennier fallit för den ena trenden efter den andra. Det gäller inte minst pedagogiken, där skolan förhastat och kritiskt anammat progressiva trendmetoder som ”elevaktivt” och ”entreprenöriellt” lärande. Dessa trender brukar hålla i sig i några år innan det visar sig att det vetenskapliga stödet bakom metoden inte håller – eller rent av saknas.

Metoden med så kallat lågaffektivt bemötande har spridits på bred front in i skolans värld, skriver artikelförfattarna.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 2

Isak Skogstad och Carl Hellström.

Foto: Privat Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons