Annons

Låg nivå i Coops propagandafilm

Coop har sänkt nivån på diskussionen om ekomat genom propagandafilmen ”ekoeffekten”. Filmen är ett sätt att prångla ut förvrängda, övertolkade och infantiliserade vetenskapliga resultat på skrämselmarknaden. Det skriver professor Torbjörn Fagerström.

Under strecket
Publicerad

Infantiliseringen av propagandan för ekologisk mat når nya lågvattenmärken. Länge hade Naturskyddsföreningenledartröjan i denna föga ärorika knatteliga, men nu har kooperationen Coop bidragit till en rejäl nivåsänkning genom propagandafilmen ”ekoeffekten”.

Utgångspunkten är en beställningsstudie som IVL, Svenska miljöinstitutet, har utfört på uppdrag av Coop. Där fick en familj om två vuxna och tre barn äta enbart så kallade ekologiska varor under två veckor. Man mätte förekomsten av några olika bekämpningsmedel i familjemedlemmarnas urin före och efter försöksperioden. Inte oväntat fann man spår av ett antal bekämpningsmedel i urinen före försöksperioden, och att spåren hade minskat eller försvunnit efter två veckor av ekologisk kost.

Annons
Annons
Annons