Annons
Fördjupning

Laddhybrider vinnare – men elbilar tar över

Allt fler företag väljer laddbara fordon som tjänstebilar. Tidigare ansågs det vara en dyr lösning, men kartan ritas om snabbt på dagens bilmarknad. Plötsligt kan det vara en vinst för både företag och bilförare med en bil som är helt eller delvis eldriven.

Publicerad
Ronny Svensson är tjänstebilskonsulten som ser många komplicerade faktorer när företagen ska välja fordon. Men på senare tid har hans blick riktats allt mer mot laddbara bilar, av krasst ekonomiska skäl.
Ronny Svensson är tjänstebilskonsulten som ser många komplicerade faktorer när företagen ska välja fordon. Men på senare tid har hans blick riktats allt mer mot laddbara bilar, av krasst ekonomiska skäl. Foto: Johan Nilsson/TT

Som konsult kan man egentligen inte räkna så här fel utan att få sparken, säger Ronny Svensson. Han är en av landets mest erfarna tjänstebilskonsulter och hjälper både storföretag, mindre firmor och offentliga verksamheter att välja rätt strategi för vagnparken.

Ronny Svensson är tjänstebilskonsulten som ser många komplicerade faktorer när företagen ska välja fordon. Men på senare tid har hans blick riktats allt mer mot laddbara bilar, av krasst ekonomiska skäl.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 7

Hyndai Kona Electric är marknadens just nu bästa elbil. Åtminstone om man ställer räckvidd i relation till prislappen.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 2 av 7

Elbilen är på väg att ta över.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 7

”Det finns tecken på att laddhybriderna redan ”peakat”. När det kommer elbilar som klarar 50 mil per laddning och kostar runt 450 000 kronor kommer de att ta över marknaden från hybriderna”, säger Ronny Svensson.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 4 av 7

Volvo XC40 T5 plug-in hybrid.

Foto: Volvo Bild 5 av 7

Kia e-Niro.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 7

Laddplats för elbil.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons