X
Annons
X
Fördjupning

Laddhybrid sparbössa – om du vill kompromissa

DUBBELTEST | Kia Niro och Toyota Prius är båda utvecklade som elektrifierade fordon. Med laddhybridteknik blir förbrukningen låg och tjänstebilisten kan få ett rekordbilligt bilinnehav. Men det finns saker att se upp med innan kontraktet signeras.

Redan innan det nya skattesystemet bonus/malus infördes var det lönsamt att ha en laddhybrid som tjänstebil. Sedan den 1 juli har skillnaden jämfört med bensin- och i synnerhet dieselbilar ökat ännu mer. Foto: Pontus Lundahl/TT

Sinnebilden av en svensk tjänstebil är en kombi i större mellan­klass med dieselmotor och vit ­eller svart lackering. Om stjärnor­na stått i rätt läge vid förhandlingsbordet är bilen fyrhjuls­driven, automatväxlad och ­draperad i metalliclack. Kanske har den rent av panoramasoltak och navigationssystem.

Under en rad år har Volks­wagen Passat och Volvos stora kombimodell (tidigare V70, för tillfället V90 och snart nya V60) dominerat försäljningen. BMW 3-serie Touring och Audi A4 ­Avant är andra modeller som från tid till annan varit populära, Mercedes C-klass kombi har kommit starkt det senaste året.

Redan innan det nya skattesystemet bonus/malus infördes var det lönsamt att ha en laddhybrid som tjänstebil. Sedan den 1 juli har skillnaden jämfört med bensin- och i synnerhet dieselbilar ökat ännu mer.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 12

Kia Niro är lite knubbig, Toyota Prius har mer utsträcka linjer men är ganska mysko paketerad så att innerutrymmena trollas bort.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 12

Dagens Toyota Prius är den fjärde generationen och finns både som elhybrid och laddhybrid.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 12

Kia Niro ser beskedlig ut och även om den inte är lika praktisk som exempelvis en Volkswagen Golf har den ändå vettiga och ganska flexibla innerutrymmen.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 12

Laddhybrid innebär att elmotorns batteri kan laddas med sladd när ­bilen är parkerad, till skillnad mot en elhybrid som bara laddas av ­förbränningsmotorn och återvunnen bromskraftsenergi. Både Kia Niro och Toyota Prius finns i båda utförandena. Niro har dessutom just ­presenterats i rent eldriven version.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 12

Prius är bekväm och hyggligt tystgående. Niro är bullrigare och inte fullt lika ­bekväm men piggare.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 12

Kia Niro och Toyota Prius är mycket prisvärda alternativ för den som kan tänka sig en tjänstebil i mindre mellanklassen.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 12

Det krävs en kabel för att ladda ur ett vanligt hushållseluttag (Schuco) och en annan för att använda offentliga laddstationer. 

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 12

Toyota Prius 1,8-liters fyrcylindrig bensin plus elmotorer ger 122 hästkrafter.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 9 av 12

Kia Niros 1,6-liters fyrcylindrig bensin plus elmotor ger 141 hästkrafter.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 10 av 12
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 11 av 12
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 12 av 12
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X