X
Annons
X
Recension

Nattsystrar Laddat systerskap i drastisk skildring

Svensk teater står på en god jord av smågrupper, tillfälliga konstellationer och nätverk. Moderna Teatern är ännu en sådan mylla, ledd av Jannike Grut som lånat den minimala källarscenen Nytorgsteatern på Söder, ett stenkast från just Nytorget.
Moderna Teatern spelar en komprimerad version av Nattsystrar, ett kammardrama av Marianne Goldman om två systrar som träffas för en försoningsmiddag. En av dem, Vanja, är toppolitiker men har just blivit attackerad framför tv-kamerorna av en svartsjuk kvinna som fått reda på att Vanja varit otrogen med hennes man. Den andra systern, som bytt namn från Vera till Vishna, är framgångsrik konstnär. Mötet dem emellan är spänt, deras uppväxt har varit en strid om uppmärksamhet. Vishna kom att göra ett storslaget uppror mot den borgerliga bakgrunden medan Vanja försvarar den.

Nattsystrar är en laddad skildring av två karriärer som krävt olika uppoffringar. Vanja hinner aldrig träffa maken och barnen, Vishna, våldtagen som ung, har aldrig träffat en man som hon känner sig säker med.
Deras kamp om mamman har övergått till hat - båda representerar för varandra det som stod ivägen för föräldrarnas villkorslösa kärlek. Deras systerskap är en delad fängelsecell i stället för stöd och absolut tillit.
Regissören Josefin Lennström iscensätter pjäsen som en tempofylld tragikomedi. Scenrummet är litet, rymmer knappt 40 personer, och dekoren är enkel: några stolar och ett staffli. Uppsättningen börjar med den fyrkantiga olust som mötet mellan systrarna innebär och övergår till hett temperament och sorglustiga detaljer.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X