X
Annons
X

Ny studie: Religion i skolan fastnar i fakta

Undervisningen i gymnasiet tar ofta upp ett historiskt perspektiv och är sämre på att visa vad religion betyder för människor i dag, enligt en ny studie. Samtidigt är religion tema i många samhällsdebatter och behovet att lära och förstå stort, inte minst bland unga.

En judisk man läser ur Tora.
En judisk man läser ur Tora. Foto: Mosa'ab Elshamy/AP

**I Sverige undervisas **elever i religionskunskap tillsammans oavsett religiös tillhörighet, men det är ingen självklarhet i ett europeiskt perspektiv. I bland annat Finland, Belgien, Italien, Spanien, Tyskland och Österrike grupperas eleverna efter religionstillhörighet och undervisas ofta av representanter för den egna religionen. I Frankrike har man ingen religionsundervisning alls inom det offentliga skolsystemet.

En judisk man läser ur Tora.

Foto: Mosa'ab Elshamy/AP Bild 1 av 4

Karin Kittelmann Flensner, forskare.

Foto: Anders Johansson, Högskolan Väst Bild 2 av 4

”I skolan pratar man om att ’islam säger’, ’kristendomen tycker att’, ’hinduismen menar’ och visst måste man generalisera. Men det är viktigt att öppna upp för likheter och skillnader både inom och mellan religioner”, säger forskaren Karin Kittelmann Flensner.

Foto: Leif R Jansson/TT Bild 3 av 4

”'Levd religion' tar upp vad folk faktiskt gör: på vilket sätt präglar religionen deras vardag?Sådana frågeställningar gör det lättare att förstå religion som ett fenomen i samhället”, menar Karin Kittelmann Flensner.

Foto: Tomas Oneborg Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X