Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Intensiven Laddat om svåra etiska val i vården

Jessica Liedberg och Annika Hallin i ”Intensiven”.
Jessica Liedberg och Annika Hallin i ”Intensiven”. Foto: CARL THORBORG

Intensiven

Genre
Teater

Manus, regi: Mia Törnqvist. Kulturhuset Stadsteatern (Kilen). Medv: Anne-Sofie Rase, Shanti Roney, Thérèse Svensson, Annika Hallin, Jessica Liedberg, Christer Fant, David Lenneman.

**Det går att höra **en knappnål falla på golvet. Så förtätad är stämningen i salongen när Mia Törnqvists ”Intensiven” har premiär på internationella kvinnodagen. Den nyskrivna pjäsen är en uppföljare till hennes ”Nora Schahrazades drömda liv” från 1993, en kärleksförklaring till den lilla dotter hon förlorade.

Tjugo år senare ligger fokus i stället på sjukdomstiden och den läkarvård som följde. In på sjukhuset dansar sommarklädda Anne-Sofie Rases Agnes, lättad efter en lyckad operation av två månader gamla Laura. Nu ska de bara på ett rutinmässigt återbesök.

Men Thèrèse Svenssons empatiska sjuksyster Hanna märker snart att barnet har feber. Det visar sig att sjukdomsbilden är mer komplicerad än läkaren har förutspått och en Golgatavandring ner i det mest fruktansvärda mörker en förälder kan uppleva inleds.

Annons
X

**I väntrummet **möter vi också Viktorias mamma som vägrar att ge upp, trots dotterns dödliga prognos. Men även Hamids pappa som snarare lägger ödet i Guds händer. Här pågår såväl ett inre som yttre krig: Mellan läkare och föräldrar och mellan läkare och övrig sjukvårdspersonal. Men också mellan föräldrarna när livet ställs på sin spets. Frånvarande är däremot till en början Shanti Roneys dryga och tillsynes känslostörda musiker Jakob, Agnes man, som kommer direkt från krigets Sarajevo.

En styrka med pjäsen är att Mia Törnqvist inte tar ställning, utan alla ges mänskliga drag. Även Annika Hallins komplexa Doktor Barham som efter en patientanmälan utsätts för såväl rasism som ett mediedrev. Tankarna går förstås ofrånkomligen till det så kallade ”barnläkarfallet” när en narkosläkare 2010 åtalades för dråp för att sedan frias.

Intensiven **diskuterar **ett svårt etiskt dilemma: Läkaren är förpliktigad att till varje pris rädda liv. Men i takt med vetenskapens och teknikens utveckling kan det ibland resultera i liv på ett sätt som vi inte alltid förknippar med värdigt. Att patienten eller vårdnadshavaren i dag har ett större självbestämmande när det gäller erbjuden behandling kan också försvåra. Eller snarare resultera i orimligt svåra val.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det här är en uppsättning som kräver sin ensemble. Men också sin publik som genom Lars Östberghs transparenta scenografi inkluderar och förvandlar ett ”dom” till ett ”vi” i det att fonden också är en spegel där vi ser oss själva. Premiärkvällen blandades applådtacket med tårar. Det är ett starkt och viktigt inlägg i vårddebatten som Mia Törnqvist har skrivit.

    Ylva Lagercrantz Spindler

    Annons
    Annons
    X

    Jessica Liedberg och Annika Hallin i ”Intensiven”.

    Foto: CARL THORBORG Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X