Recension

RenLaddat möte i uppbrottstid

Ett äldre par lämnar sitt hem och samma par, fast i yngre version, flyttar in. Ren av Lars Norén skildrar äktenskapet från två håll, ung förhoppning möter sitt facit. En laddad och mycket sevärd tragedi, skriver Lars Ring.

Under strecket
Publicerad
Håkan Jonson, Birgitta Sundberg, Kajsa Linderholm och Per Larsson i Ren på Fria teatern.

Håkan Jonson, Birgitta Sundberg, Kajsa Linderholm och Per Larsson i Ren på Fria teatern.

Foto: OLLE SUNDBERG
Annons

Att ha ett hem, en lya där man kan vara sig själv, naken som ett barn och absolut trygg, är ett grundbehov för nästan alla. Vi förvandlar snabbt en ny lägenhet från plats till boning. Hemmet blir en extra hud, en symbolisk del av oss och en scen där vi spelar upp våra liv mot kulisser av ting vi valt.

Ren av Lars Norén får svensk premiär på Fria teatern. Pjäsen börjar med att beskriva ett gammalt par som ska skiljas och lämna hemmet som varit deras under 30 år. Särskilt han lider enormt av den dubbla separationen. Hemmet är tapetserat av minnen, inte bara lyckliga – tvärtom. Under nästan 30 år har de försökt nå varandra genom att prata, försökt genom allt som kan sägas och dessutom med allt som inte kan sägas.

Annons
Annons
Annons