Annons

Laddad Volvo-suv rullar få strömmade mil

Även om du laddar Volvos lill-suv XC40, med förnybar el så rullar den som mest 4,6 mil.
Även om du laddar Volvos lill-suv XC40, med förnybar el så rullar den som mest 4,6 mil. Foto: Ia Wadendal

Nu kommer Volvos lill-suv XC40 i laddhybridversion. Den har fina köregenskaper men lite väl kort räckvidd på el och är dessutom rätt dyr.

Under strecket
TT
Publicerad

Köregenskaperna är lika trevliga som i XC40 utan eldrift, med precis styrning och god väghållning.

Foto: Ia Wadendal Bild 1 av 9

På infotainmentskärmen går det att se laddstatus och hur långt man har kvar på el.

Foto: Ia Wadendal Bild 2 av 9

Ett helt ok bagageutrymme i Volvos minsta suv.

Foto: Ia Wadendal Bild 3 av 9

8 tum och uppåt är det som erbjuds i fälgväg för köparen av nya Volvo XC40 T5 Twin Engine.

Foto: Ia Wadendal Bild 4 av 9

Såväl den trecylindriga bensinmotorn som elmotorn på 82 hästkrafter driver framhjulen på Volvos nya laddhybrid. Det finns inget fyrhjulsalternativ.

Foto: Ia Wadendal Bild 5 av 9

Inte mycket nytt i exteriören förutom den diskreta Twin Engine-märkningen därbak.

Foto: Ia Wadendal Bild 6 av 9

Även om du laddar bilen med förnybar el så rullar den som mest 4,6 mil.

Foto: Ia Wadendal Bild 7 av 9

Kia Optima Sportswagon Plug-In.

Foto: Simon Hamelius/Kia Bild 8 av 9

Volkswagen Passat GTE Plug-In

Foto: VW / Volkswagen AG Bild 9 av 9

”Sol, vind och vatten – är det bästa som jag vet”. Det är lätt att få Ted och Kenneth Gärdestads ballad i bakhuvudet när man kör laddhybrid på Gotland. ”Öjn” har 1 900 soltimmar per år och brukar hamna i topp på Sveriges sol-liga. Det blåser rätt bra här också, så läget för vindkraft är förstås gynnsamt.

Regeringen vill gärna att Gotland ska bli pilot i omställningen till ett förnybart energisystem, och enligt en förstudie från Energimyndigheten och Vattenfall skulle batterilager som fångar in kraft från både vind och sol kunna fördubbla den befintliga elproduktionen på ön.

Annons
Annons
Annons