X
Annons
X
Recension

Siobhán Hapaska: ”A wolf, an olive tree and circumstances” Stram form möter vilt kaos

Två sparsmakade skulpturutställningar är just nu grannar med varandra. Bägge bär spår av våld. I den ena skakar Siobhan Hapaskas installation brutalt löven av ett olivträd. I den andra har Anastasia Ax rasande betarbetat kopieringspapper med vassa naglar.

”A wolf, an olive tree and circumstances”, aluminiumrör, remmar, fuskpäls, elmotor, elektriska komponenter, olivträ, 2014. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Irländskan Siobhán Hapaska, representerad med många verk i Magasin III:s samling, är kontrasternas konstnär. Motsatserna förenas i hennes besynnerliga, gåtfulla konstruktioner. Industriella delar möter organiskt material som trä, päls och ull. Hårt och mjukt. Blankpolerat och naturligt strävt. Robust och ömtåligt. I Hapaskas verk korsas minimalismens stramhet med surrealismens fantasi. Hennes objekt drar å ena sidan mot maximal enkelhet och å andra sidan mot komplexa, ibland svårtolkade visioner. Precis som den moderna konstens främsta schaman, Joseph Beuys och konceptkonstnären Christian Boltanski, fascineras Hapaska av de stora, världsomspännande myterna bortom individuella öden.

I den sparsmakade presentationen (endast fyra verk) på Andréhn-Schiptjenko fortsätter Hapaska trotsa självklara budskap såväl i form som i innehåll. Utställningens magnum opus är en metallkonstruktion av solida rör, klädda med fuskpäls som ska föreställa vargskinn. Tankarna vandrar osökt till föregångarna Meret Oppenheim, som 1936 dukade upp för frukost med en kopp, ett fat och en sked klädda i gasellpäls och Joseph Beuys, som 1974 låste in sig med en prärievarg på René Blok Gallery och fortsatte upphäva konsten som handelsvara.

”A wolf, an olive tree and circumstances”, aluminiumrör, remmar, fuskpäls, elmotor, elektriska komponenter, olivträ, 2014.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 1 av 4

”Olive”, olivträdkrona, olivträdstam, olivträdrot, aluminium, fiberglas.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 2 av 4

Anastasia Ax, Kathimerini VI, tidningspapper, 184 x 232 cm, 2015.

Foto: Galleri Andersson/Sandström Bild 3 av 4

Anastasia Ax, ”Copyright”, kopieringspapper, 31 x 21 x 11 cm, 2016. Hålet är framgrävt för hand med hjälp av vatten och vassa naglar.

Foto: Galleri Andersson/Sandström Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X