Annons
X
Annons
X
Konst
Recension

Fredrik Helander, ”Konstnär okänd” Läcker visualisering av en svunnen tid

Fredrik Helanders utställning är en kombination av klassisk detektivroman, metafiktion och postmoderna ifrågasättanden.

Vårens konstutställningar 2017
Installationsvy från ”Konstnär okänd”.
Installationsvy från ”Konstnär okänd”. Foto: Kosntnärshuset

Fredrik Helander, ”Konstnär okänd”

Genre
Utställning
Var
SKF/Konstnärshuset, Smålandsgatan 7

TOM 16 april

Det ser ut som en typisk konstnärsateljé på 1930-talet. Ett skrivbord belastat med ting. En skrivmaskin med ett påbörjat brev. Färgtuber, penslar, ramar och duk... Kaffet har kallnat i koppen. Den som jobbar här har nog bara gått ner till Konstnärsbaren i bottenvåningen för att hämta några raggmunkar till en sen lunch. Så skulle det kunna vara om OP verkligen fanns.

OP var initialerna på en abstrakt målning som Fredrik Helander billigt förvärvade på en auktion. Inget känt namn kunde kopplas till verket. Denna odramatiska början har lett fram till en rafflande historia som gestaltas i en utställning. Helander började fundera. Vem var konstnären? En hon eller han, outsider eller en ledarfigur, lokalbegåvning eller en världsmedborgare? En helt påhittad, men inte osannolik livshistoria började fabuleras. Den omfattande installationen med målningar, teckningar och skulpturer är som en gåta. Enligt Helander föddes OP i Malmö 1899. Det sista livstecknet blev ett brev postat i Moskva 1937. Därefter slutar alla spår efter signaturen.

Annons
X
Hela 1900-talets modernism och avantgarde skymtar förbi i Fredrik Helanders lekfulla underhållande utställning. Foto: Konstnärshuset

Utställningen på Konstnärshuset är snyggt iscensatt, underhållande och lärorik. Den är en kombination av klassisk detektivroman, metafiktion och postmoderna ifrågasättanden. ”Konstnär okänd” leker även med museipedagogiken och fixeringen vid tidslinjer, biografier och konsthistoriska ”fakta” som i vissa sammanhang får mer utrymme än konstverken. Med utgångspunkt i en verklig målning kliver Fredrik Helander in i en okänd persons skor, konstruerar ett livsöde åt hen och skapar verk i den gåtfulla gestaltens namn. Allting fungerar på ett liknande sätt som den existentiella svindel författaren Paul Auster är så skicklig på att gestalta. Sökandet efter identitet pågår på alla plan. Förhållandet mellan konst, text och verklighet problematiseras. Ord och bilder interagerar. Fakta och fiktion flyter sömlöst samman.

OP framställs som en personlig bekant till nyckelgestalterna i det moderna avantgardet. I samma krets ingår El Lissitskij, Laszlo Maholy-Nagy, Alexander Archipenko och Franciska Clausen som OP verkar ha en särskild relation till. På detta lekfulla sätt återberättar Helander ett spännande kapitel i den västerländska modernismen. I OP:s verk (skapade av Helander) avspeglas en mängd moderna –ismer. Kubismen, suprematismen, konstruktivismen och flera andra stilar samexisterade under 1900-talets början. Helander parafraserar dem skickligt i OP:s namn. Verken får även en tillbörlig patina.

Kärleken till detaljer är påtaglig i ”Konstnär okänd”. Foto: Konstnärshuset

Original och kopia. Äkta och falskt. Hårda fakta och kreativa påhitt. Allt detta är återkommande frågor i konsthistorien. Fredrik Helander återkommer till dem gång på gång. Under Vårsalongen 2006 presenterade han en fiktiv släkthistoria över sjörövaren Pehr Carlsson. I projektet ”Kolonin” fortsatte han att berätta om Sveriges okända historia på S:t Barthélemy i Västindien 1784–1878. Målerisviten ”Slagfält” var hans konstnärliga utforskning av det svenska samhällets relation till begreppet ”krig”. Däremellan kom Helanders vandrande utställningsserie ”Hemma hos” samt kortläggningen av funktionalismen som estetisk princip.

Den senaste, suggestiva installationen är en läcker visualisering av en svunnen tid. Samtidigt väcker den en mängd spännande, ständigt aktuella frågor. ”Försvinnandet” blir här både ett konkret och ett symboliskt fenomen. Det är lätt att minnas den försvunne konstnären Nils Olof Bonnier. Tillsammans med sina medstudenter från Valand i Göteborg reste han 1969 på en skolresa till Sovjetunionen och efter ett konstbråk spårlöst försvann från Finlandsfärjan under hemturen. Mysteriet har aldrig lösts.

Helanders fiktiva rekonstruktion av det okände OP:s liv fungerar på flera plan. Dels påminner det om de konstnärer som av olika, exempelvis politiska eller ideologiska skäl har tystats. Dels handlar det om de symboliska dråpen när 15 minuter i rampljuset avläses av en evighet i historiens papperskorg.

Annons
Annons
X

Installationsvy från ”Konstnär okänd”.

Foto: Kosntnärshuset Bild 1 av 3

Hela 1900-talets modernism och avantgarde skymtar förbi i Fredrik Helanders lekfulla underhållande utställning.

Foto: Konstnärshuset Bild 2 av 3

Kärleken till detaljer är påtaglig i ”Konstnär okänd”.

Foto: Konstnärshuset Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X