La Traviata i porrträsket

Kärlek över klasserna som hindras av sociala konventioner är ett tidlöst tema, menar regissören Kasper Bech Holten som valt att placera La Traviata på en porrklubb i Paris. Och när undergången närmar sig för den sköna men sjuka Violetta, görs det i en fond av lyxshopping.

Under strecket
Publicerad

Regisssören Kasper Bech Holten vill genom att placera La Traviata i sin samtid på en porrklubb i Paris ännu tydligare klä av cynismen och hyckleriet.

Annons

I motsats till förlagan, Dumas Kameliadamen, tvingade den italienska censuren Giuseppe Verdi att flytta handlingen i La Traviata bakåt i tiden. Premiärpubliken på La Fenice i Venedig kunde ta illa vid sig av den döende älskarinnan den där marskvällen 1853. Resultatet blev ett formidabelt fiasko. När det danska fenomenet och chefen för Det Kongelige i Köpenhamn, Kasper Bech Holten nu regisserar på Stockholmsoperan för första gången markerar han ett tydligt här och nu.

- Piano, piano. E crescendo. Beautiful crescendo!, berömmer dirigenten Antonello Allemandi när Jonas Degerfeldts rikemansson Alfredo har förklarat Carmen Giannattasios lyxhora Violetta sin kärlek med strofen: Hemlighetsfull och ouppnåelig - hjärtats plåga och lust. Dagens repetitioner är första mötet mellan den italienske maestron, Kungliga Hovkapellet och sångarna.

Annons
Annons
Annons